Vallat rätt?

Kallt som satan!
Vintern släpper icke sitt stryptag till grepp, den har liksom fryst fast.
Gnistrande vackert dock för mitt öga.
Niño,
är mästerlig på snöbollslyror!
Schmack! (ja eller nåt sånt) säger det, sedan står pumi-silluetten med snöprydd mustach o inväntar nästa kast.
Snö är livet!
och han vill aldrig sluta...




Bollen
ska
dödas
ORDENTLIGT!








Totaly crazy as usual ((o;



Min fina älskade Pumikille!

 

Semletid är det också
eller vad det nu heter... fastlagen
Härom helgen fick jag plötsligt ett anfall av oändligt sug. Beslöt mig för att traska till Börjes kondis för inköp...
(jaaaa jag hade pengar med mig denna gången)
men inte fasen var det öppet, sånt kan irritera mig.

Nu är jag inte den som ger upp, nä istället kom plötsligt en genial idé till mig, som en skänk från ovan, den viskade:
-Gör egna! lika gott, billigare och... javisst! javisst, javisst!
Promenerade därför vidare till Ica för att köpa vetebullar, grädde och mandelmassa. Ha ha Maria fixar!!!
Men...
det gapade ett stort hål på Icas vetebullehylla...
Asså vad eeee detta? klent sortiment...
Tog lätt desperat bilen och körde till annat konditori....
Stängt! ...ytterligare två kondis med Close-skylt hängande på låsen passerades inom loppet av tio minuter...
Herreguuud!
kan man inte få fatt i två bullar en lördageftermiddag?
Wivex då...
anrikt Helsingborgskondis ... sista chansen...
Jo minsann. (O; Hittade dessutom parkering precis utanför, flyyyt.

På Wivex,
finns separat kö för semlorna, begrep inte varför? fast jag funderade ända tills det var min tur.
Hursomhelst stod fastlagsbullarna på parad bakom glaset och det fanns mååånga...
-Två stycken tack!
-Fyrtioåtta kronor, sa kondis-flickan glatt!
???
DET! ärjuförjävladyrt, rentav hutlöst.
HUR kan det vara så? avancerad konditorskonst? ånej...
Att en Spettekaaaaga kostar kosing fattar jag eller ett vackert spritsat pepparkakshus i tretton etage... men två jäkla bullar med litta spraygrädde emellan...
Undertecknad kommenterade inte de fyrtioåtta spännen men tänkte i sitt stilla sinne medan hon körde hem till sambon som snabbt krasst konstaterade att LOCKEN var torra!
Bah...
fan trot
fisförnämt...

Ett par dagar senare
kom suget tillbaka och jag köpte semlor på nytt.
Ställde lilla påsen i hallen på tredje trappsteget medan jag hängde av mig ytterkläderna.
Sedan ner i källaren för att kolla hur det går med vår renovering!
Jodå,
kan ni tänka?
Vi håller på minsann och för tillfället lever jag o familia i ett enormt dammmoln!
Numera går det alldeles utmärkt att skriva rara kärleksmeddelande direkt på alla möjliga ytor, blir hur fint som helst...  man kan verkligen passa på att ta kärleken till en higher level...
...
..
men,
om sanningen ska fram... å dé ska den "vell"
... är jag jäkligt irriterad på all skit så mitt dammmessage på TV-rutan löd:
-Det är fan inte bara JAG som ska damma!!! Go,go,go grabs!
Tror ni någon uppmärksammade det?
Självfallet icke,
killarna glodde på Barca i vanlig ordning utan minsta notis om uppmaningen mitt framför ögonen.
Vad märkligare är... de såg inte att själve Kung Zlatan sprang härs o tvärs genom ömsom bokstäver ömsom damm!
Han var suddig mest hela tiden där på rutan utom när han sprang förbi ordet JAG! DÅ blev han skarp i konturerna för en sekund... ((o;
Nåväl,
eftersom vi renoverar är alltså ett besök ner i källarvalven brukligt när man kommer hem. Kul att kolla avancemanget!
Niño svansade kring benen i vanlig ordning, luktade orädd på spackel, stack huvuden djupt ner i murbrukshinken,  sniffade noooga på snickaren och på hans verktyg, ... sedan var han --- borta! Puts väck skulle man verkligen kunna säga.

-Vart tog han vägen? såg du?
-Näää...
-Niño?...
...
-Kom!

...

-Niñoooo !

...

...

-Var e han nu? Har han hittat någon dö´mus eller vad?
Nehepp!
Hittade inte Gråben någonstans i källaren... vi gick upp och DÅ! Kom han framsmygande...lågt buret huvud, flackande blick, smord i mustachen, lite vitt ...slick, slick, slicketislick...
Kondispåsen på tredje trappsteget i hallen var vittrad! på två Semlelock och ALL grädde!
Ack o ve...
Mandelmassa, verkade däremot inte vara något som föll Gråben på läppen utan funkade istället som spärr, resten var lämnat.

Behöver jag tillägga att Mr Greyleg inte alls tyckte att locken var torra, tvärtom! för det ska han ha ALL HEDER!

Firmabilar med Wonderbaum dinglandes i backspegeln,

parkerar numera utanför huset,
det är härliga duktiga skäggiga snickare i stickade mössor, sådana som kan sådant vi inte kan...
Det är bil-maskiner,
flytspackel, kakelplattor, cement, gips, kablar, ännu fler gubbar, termosar och prickigkorvmackor i en salig röra...
Anade aldrig hur många badkars-blandarvarianter det finns... hur många hyllmeter toasitsar man kan beundra eller hur mycket nackspärr man kan få efter en dags jakt på lämplig belysning.

Guuu vad många beslut som ska fattas!
Sambon tycker dock att jag är en klar och tydlig chef! haha vet just inte om det är var någon sorts komplimang? Nä, det var det nog inte.

Ja, ja jag hänvisar till det konstnärliga och känsliga sinnelaget när han tycker jag är "väl krånglig"...
Vi ska fixa vår gamla tvättstuga...
Bygga ett Relax-Spaaaa om man vill vara fin i uttrycket!
… eller om man inte vill vara fin ...
ett badrum/tvättstuga, men med el som fungerar (bara en sån sak) och riktigt sjyst italienskt kakel på golv o väggar!
Dessutom… tadaaa o trumvirvel!
Badkar! (ja jag vet att du inte är impad Hulténskan!) i svart och vitt och det minsann på Örnklotassar, dé ni! (o; ...inga lejonfossingar för mig alltså.
För mitt inre ser jag silverkandelabrar på marmorpelare, levande ljus, mig själv i nonchalant uppsatt hår, en korkskruvslock mot axeln... guppande bland rosaröda rosenblad i bästa Susanna-i-badet-stil.
Moi, i mitt fina kar... bubblande skum glider över kanten sådär lååångsamt som skum gör... ljuv musik eller Thåström för all del, det beror på...
ett glas bubbel och en gammal kristallkrona som pricken över i, är allt som behövs, ja bara en liten alltså… man är ju vanligt folk och vill naturligtvis inte förhäva sig med alltför svulstig krona i taket (o:
Oooh vad bra det ska bli.
Har inte haft badkar på tjugofem år (förstod  ni säkert...)
ibland,
påminner någon mig om en annorlunda bild...
Bilden av Gråben som hysteriskt gastar med sitt vassa ungerska skall eftersom han inte gillar vatten, jag - Drottningen av Saba, halkar pladask på huvudet i karet, den galna hunden -Attenti al Cane- hoppar tossigt upp och ner medan han tror matte drunknar... han välter en kandelaber och en frottéhandduk av bästa kvalitet tar fyr.
Och!
...ungdomarna lägger locktänger, plattlikadana, hårtorkar, finnemedel, kalsonger, deodoranter, rakvattenflaskor, parfymer, tomma schampoflaskor, håriga borstar, inpackningar och rakhyvlar överallt... (märker ni att allt är i plural?)

Vi får se
(o;
det blir säkert bra!

***

Så här ser det ut nu!
Man får ta sats från botten om man ska nå toppen liksom.
Ack ack... Herr Gråben matchar såklart exakt, nästan kamouflagedräkt *fniss


By the way,
sonens flickvän Jenney-Boisare, utbrast när hon läste dagbladet i morse:
-Henke ser förfärlig ut i Lanskronadräkten!
och
jag håller verkligen med!

För första gången är vi rörande överens vad gäller HIF / Bois spörsmål.
Nehej nu ska jag sluta, herregud vad jag babblar på...

Trevlig helg på er folks!

***


Kommentarer
Postat av: skogsnuvan

Jag skrattar åt eländet. Semlor åt hunden och badkar åt dig. Italienskt kakel. Det är till att ha god smak. Ska bli kul att se ditt badrum när jag kommer ner. och inte minst din helt underbara hund och DIG förstås.

2010-02-07 @ 20:13:43
URL: http://bloggagratis.se
Postat av: Helene, Wallander & Beck

Äntligen ett nytt härligt inlägg... som jag har väntat!



Allt klär en skönhet... så klädsamt med snön över det hela. Kan tänka mig att bild II lika bra kunnat vara efter semleätandet :-)



Gällande semlor... snart måste du väl ha vägarna förbi? och då lovar jag att bjuda dig på en där även bullen är himmabakad.



Kul att du och Jenney var rörande överens... det gör livet lite lättare (ibland).



Ha det bra tills nästa kontakt.



Kramizar

2010-02-07 @ 20:45:49
URL: http://stadsflattarna.se
Postat av: Christina

Vilka underbara bilder på bolldödandet - ser ut som en polar-hund ;)



Är det ett kommande badrum, det på bilden längst ner? Wow - i så fall. Det kommer att bli hur fint som helst!

2010-02-07 @ 22:28:03
URL: http://stribergsstation.blogspot.com/
Postat av: Karin på Fox

Hi hi, skönt inlägg! Pumi var en av de hundraser jag charmades av när jag senast valde hund. Den gången blev det en Lagotto, men jag tycker fortfarande att Pumisarna är charmiga! Härlig skildring av semmelfrossan. Hit kommer jag gärna igen.

2010-02-10 @ 22:30:12
URL: http://krumelurerochstreck.blogspot.com/
Postat av: Annika

Gråbens smak för semlor är inte något han har fått från sin fars sida, det äter han inte alls :) En nygrillad köttbit är eller nytillagad stek hör till favoriterna. Värmes det upp dagen efter ratas det, nytillagat ska det vara, inte ett dugg kräsen!



Som vanligt underhållande läsning, väntar spänt på nästa inlägg.



Är trött på vintern nu. Har varit alldeles för mycket snö alldeles för länge, vill ha vår nu. Hjälper det att gå i strejk mot vintern?



Badrummet kommer att bli kanon tror jag. Tur att Gråben är i nästan samma färg som dammet, då syns det ju inte :)



Ha det bra

Hälsn

/Annika med flock som längtar till våren

2010-02-16 @ 15:22:43
URL: http://www.kronstrand.biz
Postat av: Marina

Vilken busig kille, men det är ju gott med semlor!

Sö fin vovve. Mycket bus i snön.

ha en bra kväll.

2010-03-03 @ 20:32:14
URL: http://gallerigavelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Trackback
RSS 2.0