Norrut drog vi...

Saltgruvan tur o retur
ligger som en rem på cykeln, måndag till fredag, stupgreppet är kopplat och man undrar i sitt stilla sinne hur i hela världen det gick till? nyss, gungade jag sorgfri i hängmattan under äppelträden…

I Norrland,
är det vackert.
Jupp,
en packad Fransman, sambon, jag o Herr Gråben drog till myggens förlovade land. En alldeles magisk sommarvecka väntade oss och det tack vare våra fina vänner Björn och Anette.
Var ska jag börja?

... Norrland,
närmare bestämt Jämtland, ännu närmare bestämt - Fisksjön. Ett paradis på jorden, jag lovar och naturen är en purpurgrön pallett av miljoner Rallarrosor som flyter i lila hav, fantastiskt vackert.
Vid Kullstabodarna fanns känslan av en svunnen tid och det var nästan overkligt grannt.

Look folks!
Här kommer Niño på inkallning bland fäbodarna haha som ett skott. Ni seeer, kommandona sitter, trots det var längesedan vi besökte Brukshundklubben och justdetja, det måååste bli bättring vad gäller hundträningen, å förresten har det blivit det för det här inlägget blir aldrig klart haha jag pårjade det redan i augusti men nu är det snart oktober haha ja jag hoppar från det ena till det andra och får inte ihop tiden förstår ni, nåväl,  vi har haft vårt sabbatsår om man så säger vad gäller hundträningen och visst är september en utmärkt månad för comeback?
Vi får se vad jag tyar =)




LIte mer Kullstavy...






Finaste vännerna Björn och Anette,
hade ställt i ordning en egen liten stuga på deras tomt alldeles för oss att bo i. Lyyyx med egen altan och fina rosenlakan… man kan inte ha det bättre.
Tur att Ni båda finns =)


…och sååå många fina människor vi har träffat!
Anita, min bloggkompis och hennes trevlige son Micke, Jennie, Magnus o så klart deras gulligaste lille Liam som trots sina fyra år redan är en riktig karl =) han kan minsann både kasta spö, och starta terränghjulingen =)





sedan var det SnickarMagnus som Liam så rart kallar Nickarmanupp och hans Tina o Nickarmanupps broder med barn, åsså en trevlig prick - Sture Stureplan ja, han äger en drös hus o folkahumor slår till. Östen & Ann Marie ett annat trevligt par hade världens finaste trollstuga i blåbärsskogen, en gammal, gammal ja jag vet inte hur gammal men en timrad en var det hursom där i skogen. Deras dotter hade haft en Pumi från Tjardovas kennel fick vi veta, så de var extra glada åt att träffa Herr Gråben. Sedan var det Björns trevlige brorsa Ola och Ann Marie … osv osv fullt med folk å hundar helt enkelt, vart man än såg =) Jag som tänkte gleeesbygd när vi reste ;) men alla var liksom där, i Fisksjön alltså och jag lovar att det är DÄR det händer!
Spontanumgänge måtte vara norrlänningarnas signatur, grillkvällar avlöste middagar som avlöste fikor i än den enas än den andres stuga. En makalös gästfrihet av människor som säger -Shupp på en inåtandning och som verkar ta det mesta med ro.

Vi har skjutit luftgevär, bastat, badat nakna, åkt rallybil i Hammarstrand o båt på sjön. Fiskat, grillat, sett bäverhyddan (jorråå superhäftigt bygge kan jag säga), druckit öl sjungit och sjungit och ätit sååå gott.

Anita, min bloggkompis fick jag tillfälle att träffa och hon bjöd på både fika, husesyn och en mysig Tv-kväll med Morden i Midsomer när vi kom upp.
Anita har ett stort härligt hus med massor av rum bl.a. ett som kallas Brakskitarnas dal! Haha å ni får själva räkna ut varför.
Huset ligger vackert på en sluttning med utsikt över sjön och kring huset böljar en mysig trädgård där ENORMA Riddarsporrar, till sambons stora förtjusning, stod i full blom. Nere vid sjön finns egen brygga, egen strandstuga och egen bastu... vilken lycka! att ha allt detta i sin hand.



Redan andra dagen
ställde Björn och Anette till med stor grillkväll. Alla goda vänner och släktingar kom, så fick vi träffa dem med en gång. Mitt under grillfesten tände bloggkompis Anita sin bastu och vi båda promenerade ner till sjön och badade bastu. Guu vad jag njööt där vi två satt och skvätte vatten på hennes egenhändigt målade heta bastustenar (de ser ut som små gubbar) så det ångade o doftade gran. Där fick vi tid att prata.
Vi badade näck i sommarkvällen medan ett sommarregn smattrade sådär mysigt som sommarregn gör. Medan vi njöt av bastubad hördes skratt, gitarr, munspel och sång uppe från backen... det var en sådan där kväll man alltid kommer att minnas och jag är så glad att du tände bastun för min skull Anita =)
Härhemma får jag nöja mig med Pålsjöbaden och salta Öresund men det är inte dumt alls det heller =)

Se här, Skogsnuvans fina bastu… som från en saga tänker jag.


Björn och Anette asade oss runt oss i bygden och vi fick se så fina ställen. Bla Håsjö gamla kyrka.


Vi var också vid döda fallet, där Magnus Huss - Vildhussen - 1796 tömde en sjö, tystade en fors och ödelade en dalgång ända ner till havet. Magnus Huss hade fått i uppdrag att bygga en flottarled förbi den 35 meter höga Storforsen, vars starka strömmar förstörde allt timmer. Han omdirigerade en bäck i hopp om att den skulle skölja fram en ny kanal. Det gjorde den, fast inte riktigt som det var tänkt. En natt gjorde vårfloden att Ragundasjöns högre vattenflöde började strömma i den nya kanalen. Vattnet grävde sig genom grusbarriären och den naturliga fördämningen brast. Sjön torrlades på 4 timmar! och Storforsen tystnade och blev Döda Fallet.


Här är ett klippblock i döda fallet där en liten sten har genomborrat ett stort klippblock...


-Vov!
-Ja, ursäkta mig, men nu vill jag visa ett par bilder...
-Unnan matte!



Visst var Norrland härligt och inte var det någon konst för mig att åka över hundra mil i bil, fransmannen är bra tycker jag!
Men Husse var allt lite taskig däruppe, han drog plötsligt till sjöss med grabbarna och lämnade mig på bryggan! fattar ni? hur kuuunde han? Va? jag som inte tycker om när flocken är på olika håll... det gör liksom ont i min själ. Där fick man ligga och glo medan folket som stannat på landbacken badade, pratade och verkade sorgfria... det är endast jag som tar ansvar och det är tuuur att människorna har mig.




Efter ett par timmar kom de äääntligen tillbaka!
Jag signalerade allt vad jag orkade så att alla skulle veta att MIN fine husse var hemma igen!



såå tillbaka på bryggan. Skööönt!




Det fanns en katt däruppe också, Oskar. Har hört att han gillar både öl och korv =)


Jag fick en tur i båten jag också och det fick väl gå an eftersom både husse o matte var med.



Matte hade fiskelycka och drog hem kvällsmat!



Aborrar på kolen mmmm



Husse & moi



Jag träffade en finfin tik vid namn Alice. Henne gillade jag skarp ;)



bästa skuggan finns under bilarna





Husse & Matte


Tuuusen tack för allting Björn och Anette.



Kommentarer
Postat av: skogsnuvan

Så jag väntat på att du skulle göra ett inlägg så jag fick höra hur du tyckte att det var här hos oss och om du ångrade att ni åkte så långt. Jag blir nästan rörd av din fina berättelse och underbara bilder. Inte ett ord om mygg och broms eller andra negativiteter. Så roligt vi hade när ni var här. Jag hoppas verkligen att ni kommer tillbaka igen för jag tycker sååååå mycket om er och hunden också Glöm inte honom för allt i världen.

2011-09-21 @ 16:50:35
URL: http://skogsnuvanbloggagratis.se
Postat av: Ingrid

Så roligt att läsa om ert besök vid Fisksjön!

Och så alla vackra bilder förstås.

Jag hade glädjen att ha Anita här på besök i sommar och hon är verkligen en härlig människa.



Hälsningar från Gotland!

/Ingrid

2011-09-21 @ 17:42:40
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Christina

Ha ha, det är så kul med dina inlägg för de är som en hel roman ;-) Jag läser, fnissar och garvar, och tänker att det här - det HÄR, ska jag kommentera. Sen när jag har läst klart så är det som mascarpone i min hjärna.

Hur som helst - du skriver så roligt och jag älskar att se hur Niño bara sticker efter att ha blivit inkallad ;-) Det gör mig till en jämlik matte.

2011-09-23 @ 22:47:30
URL: http://stribergsstation.blogspot.com/
Postat av: Bea

ÅÅÅH så vackert! Jag har aldrig varit uppåt i vårt land (längre än Gävle då ) på sommaren. Har bara sett de norra delarna i landet iförd en oherrans massa kläder och stora ogåvänliga pjux på fötterna. Vintern är ju oändligt vacker, men du har fått mig att fundera på en sommartur. Vadå ringrostig förresten, jag hörde bara ett inkallningskommando och sämre resultat har jag definitivt sett på diverse lydnadstävlingar

2011-09-24 @ 11:20:40
Postat av: Björn

så fint du har skrivit och vilka fina bilder.Det va jätte roligt att ni äntligen kom och hälsade på och ni är såååå välkomna tilbaka när ni vill.

2011-09-24 @ 19:31:27
Postat av: Skatan

Åh härliga Fisksjön ... och vilka fina bilder du fick från Anitas Paradis på jorden. Jag är en av Anitas bloggkompisar och njuter av din berättelse och dina bilder.



Kram!

2011-09-26 @ 10:53:25
URL: http://skatanstankar.wordpress.com
Postat av: Ann

Ser ju helt underbart ut alltihop. Väldigt vackert där uppe i norr. Ett tips är ju att du bloggar lite oftare så behöver du inte påbörja ett inlägg i augusti och avsluta det i oktober ( eller om det nu var i september )

HEJA HIF !!!! SM-GULD !! Wihooooooooooooooooooo

2011-10-06 @ 14:35:34
URL: http://[email protected]
Postat av: mimio själv

Skogsnuvan! det var verkligen en härlig vecka och visst hade vi roligt. Vi kommer gärna tillbaka =)



Ingrid, så sant. Anita är en härlig människa!



Haha Christina, så du lade märke till Gråbens lov haha så tyyypiskt honom. Mascarpone i hjärnan - det tar jag som en komplimang. =)



Bea, ja prova Norrland även sommartid, det är fantastiskt. Min erfarenhet har också bara varit vintertid bland liftar o pister.



Björn, tack käre vän. Du och Anette bjöd oss verkligen på annorlunda upplevelser och vi är så glada att vi reste upp.



Skatan, visst är det härligt med sajbern och bloggkompisar =) Roligt att du gillar bilderna.



Ann, haha jag KAN inte blogga oftare... tror jag... vet inte varför men det bara går inte. SMguld, SMguld SMguuuuuuuuuuuuuuuuuld =)))

2011-10-08 @ 11:20:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Trackback
RSS 2.0