Unge Herr Gråben, dagens sommarpratare...




Vov!
Kära lyssnare!
Det är jag som är Morris... Motalamorris... presentationen travesterar nästan Bond... det var inte meningen.
Idag ska jag sommarprata!

Morris,
är namnet jag fick av min snälle uppfödare Barbro, men jag kallas Niño, av min förträffliga flock i Helsingborg som jag kom till i åttaveckorsåldern.
Husse, var den som efter en lång färd söderut, kom fram till namnet...

Egentligen, (visst är det ett märkligt ord ?...)
ville de ha något fotbollsrelaterat,
typ Zlatan, Kaka, Messi, Xavi...
...Zidane, Zinedine, Beckham
...

...ja de höll på heeela vägen hem från Motala där jag är född.
De prövade allt:
-Grenoli
-Skoglund
-Bosse Larsson!
-?, menade matte.
-BosseLarssonHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit !
-Nä förresten, det ligger inte riktigt bra i munnen ... kom han fram till.
Tack gode gud för det säger jag bara.
-Maradonna?...
-Pelé?...
-Juan-Luigi Buffon då?
-Men han är ju målvakt!
-Ja, än sen? han é bra o den italienska klangen är ju så vacker.
...
...
-Inte ?
-Nehepp...


I den stilen,
fortsatte de ... timme ut o timme in o ni aaaanar inte hur orolig jag var emellanåt!

på tal om fotbollsgrabbar...

När de svängde in på
vår gata sa husse:

Niño!

-Aaawww... sa matte med fån-förälskad ton!
-Så mjukt o gulligt...
-Visst, sa husse Niño kallas ju alla småpågar i Brasilien o där kan de lira boll, ...nästan lika bra som i Hässleholm!
-Japp! vi tar med den spanska stavningen, sa matte.
Niño ... "Den lille pojken"

Då,
anade jag,
att det var så jag skulle kallas.
Morris, skulle snart vara ett minne blott...  o jag menar det passade ju inte alls för jag morrar ju aaaaaaaaaaldig...
(Bli tungan svart när man ljuger?)

Japansk stavning finns också, Ninjo.
Den japanska formen har en vacker betydelse. "Being varm in Ninjo!"  som japanerna själv uttrycker det menar då att den personen har har en vacker själ, är medkännande, sympatiskt och fungerar fantastiskt i relation till andra... en person som alltid blir omtyckt...
Asså...
Ni hör själva!
Där har ni MIG!
((o;


En annan skojare i min flock är den ibland något introverte...
Allesandro del Piero...
..en procelyt som vandrar kring i sakta gemak.
Ibland är han som en sten... liksom dööö och man funderar på om han redan passerat över till andra sidan?... brukar dubbelkolla genom att krafsa lite på honom med tassen...
Plopp! då kommer han ur sitt skal o gäspar förstrött.
Det händer att Alessandro äter min mat! Då hör man klonk, klonk! från köket. Det är när han klättrar över kanten på min matskål.
Samtidigt får matte ett hysteriskt anfall o skriker:
-Ni Landsköldpaddor är vegetarianer! vet du inte det???
Tänk ändå att hon tilltalar en padda... Alessandro gör ingen ansats att flytta sig ur matskålen.. han kan inte heller!
Annars unnar jag honom lite "torr-kulor", de är inte särskilt goda i alla fall o jag äter inte alltid upp... eftersom min strategi är att väntar ut... se vad som "bjuds" ... grillspett, lax.. ostar...mmmm... brukar dyka upp till helgen. (o:
-Tänk inte tanken! ... säger matte när jag går ifrån min mat utan att ha rört den.
Att hon kan läsa tankar?... min människa, imponerar faktiskt!


Allesandro,
kunde lika gärna kallats Houdini - Han är på rymmen då o då!
Första rymningsförsöket, var inte så brilliant... Han lämnade sin inhägnad (kompostgaller! jättebra säger matte så kan han inte hoppa över!) på kollo o traskade iväg!
Men,
människorna satt i stugan och åt frukost och matte titta ut genom fönstret precis när Alessandro spatserade förbi, så... det var bara "in på rummet" för honom igen.
Nästa rymning,
var mer avancerad, måtte han ha filat på ett tag "den lille välvde"...
Matte o husse hittade inte honom i heeheeela koloni-trädgården o gick förskräckta omkring o lyfte på krusbärsbuskar, tuvor o stenar.
Husse kom på, att det vore klokt att kolla eventuellt uppsatta meddelande och minsann fick han "träff"!

En skitig lapp satt uppklistrad på "dassadörren":


Människorna ringde "ett, två, tre o en dam svarade att sjö...ehrmhmppff... sköldpaddan fanns att hämta på stadens paradgata - Drottninggatan!
Haha, människorna körde förlägna till Drottninggatan och återfick Alessandro i en blå "Bigpacklåda". Där satt han nådigt, placerad på ett stort isbergssalladsblad på vilket han också förstrött knaprade ..
Flickan som hittat honom vid flaggstången fick en STOR peng av matte och blev glad.
Husse tyckte att hon kunde fått behålla honom... men det vågade han inte vidhålla eftersom matte blängde på honom.
Hoppas han inte vill ge bort mig?
Aaaaanä, klart han inte vill.
Vi åkte hem från Drottninggatan och husse sa:
-Men, han e så jädra traaadig,.... tösabiten kunde gott fått behålla honom! Hon hade blivit glad..
Matte stirrade ner i Bigpacklådan och sa:
-Landsköldpaddor äter för fan inte isbergsallad! fattar de inte det?? Det ska vara Ruccola o maskros. Det borde de haft råd med de som bor så flott på Drottninggatan!
Staaaaaaaaackars Alessandro...
Tuuuur JAG hittade dig!

-Fan, muttrade husse... kommer aldrig att bli av med honom. Medellivslängd runt åttio... får fundera ut något annat...
Skrattet klingade elakt o han fick en vass armbåge i sidan av matte. (välförtjänt)

Här är han vår lille välvde vän...
        

*  *  *

Var på kräftskiva hos min kompis Baz !
matte hade gjort Gåbortspresent 


När vi kom var såklart Månen på plats!




T hade gjort roliga dekorationer till glasen!




G var i hatten!




Baz är bra på leka o busa så honom gillar jag!




Men, vi fick inte vara uppe på bodet vilket var lite trist! se här hur svårt jag har det...




Men det tyckte husse inte var mer än rätt! (elakt grin? eller är det jag som "läser in"...)




Denne höll örnkoll från bersån!




T gillar jag jäääääääääättemycket!






...

Festen fortskred... o Bazil avancerade..




Sådär, äntligen KONTAKT! Mmmm vitlöksbröööd...



Efter ovanstående orerande önskar undertecknad alla tittare o lyssnare en trevlig Helg!


/"Den lille pojken"

* * *


Kommentarer
Postat av: Helene, Wallander & Beck

Helt klart BÄSTA sommarprataren :-) Vill ha mer mer mer...



Ha en underbar helg, kram på er!



Ps. Igår var vi på Entek med "småglinen"... otroligt vad orädda dom var!



2009-08-14 @ 21:12:43
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Skogsnuvan

Hoppas bara att du inte fick i dig några räkskal Har hört att det är farligt för hundar. Oskar hälsar till dig. Han är totalt utmattat för det har varit så mycket hundar här. En dag var det 5 stycken så du kan ju tänka dig vilket ös det var på åkrarna här omkring. Oskar satt högt uppflugen och tittade på med förnärmad min. Hans revir trots allt.

2009-08-16 @ 11:34:38
URL: http://skogsnuvan.blogdog.se
Postat av: lotta med Juni o Cola

hihi..underbara nino(vet inte hur man får til den där skruven på N.et ;))så söt din sköldpaddsvän e..hihi ..rolig också.Alfred är jättesugen på en liten sköldis..men,jag tycker det verkar lite klurigt det där med vinterdvalan. ska den verklgen stoppas in i KYLEN? har ni en speciell kyl åt honom?verkar svårt..men det hade ju vart jättemyyysigt:)

2009-08-17 @ 21:38:54
URL: http://juniocola.bloggagratis.se
Postat av: Annika

Hallå!



Trevlig sommarpratare:) Alltid lika kul att läsa inläggen. Hoppas ni har haft en bra sommar, det har vi.

Ha det så bra



Annika med familj

2009-08-23 @ 13:31:34
URL: http://www.kronstrand.biz
Postat av: Tinna

Satt här och sappade och hamnar på din sida. Där finns jag med hatt och allt. "jag vill bara väck ta bort mig"!!

Men en rolig läsning som bara du kan skriva är alltid kul att läsa.kramis T

2009-08-28 @ 15:17:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Trackback
RSS 2.0