Nu tändas tusen juleljus...

på jordens mörka ruuuuuund...
Oh vá grannt man sjöng i skolan på julen...
Trampeorgeln väste o knirrade och vi elever tog i:
-Bereden väg för Heeeerraaaaaaaaaaaaan, berg sjuuunken djuuuup stån opp, han kooommer han från fjäääärraaan.. Ibland var vi i Maria kyrkan på julavslutningen och vilken akustik! det var stort. Satt i de nötta träbänkarna och tittade med stora ögon.
Julkrubban var sååå vacker... kamelerna stod i riktig strandsand från Friabad och ett mörkblått sammetstyg med påklistrade guldstjärnor var uppspänt som fond, en stjärna var större än alla de andra. De tre "kloge", snickargubben o Maria alla var de där.  Kände hur fötterna började töa och det var härligt att dingla med benen i takt. Mina fula (men för all del varma) allvädersstövlar från Wessels slog i bänken framför och fröken hyssshade.
Ja jisses, med kristendom det var på schemat i min skola.
Var det inte Brinnande buskar så var det Jacobs stegar eller skäggiga herdar med stavar blickandes ut över sina fårhjordar i Kaanans land. När jag kollar på alla teckningar från den tiden konstaterar jag att det var oändligt många religösa  motiv.
Minns,
att jag tyckte det var riktigt bra historier, fängslande, ofta blodiga. Miljöerna var fantastiskt vackra och jag ville hellre bo på ett sådant ställe...  (frågade en gång hemma vid köksbordet om vi möjligtvis kunde flytta? men, det blev inget med det) ...tempel, palmer öken och oaser, snygga krukor att hämta vatten i.
(Förresten gillar jag fortfarande sådana krukformer, köpte en i somras i grönsaksaffären hos libaneserna och sambon undrade såklart vad det var för skit att lägga pengar på?
-Den ser ut som något någon grävt fram ur en fyndplats, skavd o dann e den ju! sa han...
-PATINA! sa jag)
Sedan fick man rita det fröken berättat - då var jag nöjd!
Det var det absolut bästa.
 
Advent, är en härlig tid.

Jag,
ville ha en ljusslinga i vårt äppelträd bak i trädgården för det är så vackert. (vi börjar ju bo in oss nu så det ska vara myyysigt)
Sambon sa:
-Ok, vi köper en, bara den är släckt!

Alltså, ... man kan väl inte ha en släckt slinga i trädet? hm...
-Nä ska det va på det viset vill jag inte ha någon alls! sa jag och lade med bestämdhet tillbaka lådan med ljusslingan ihyllan. )o:
Men,
han kom på att det finns timers, så det investerade vi i och trallade hem med vår dyra fina Markslöjdsslinga (o:
Nu,
sitter vi här och begriper icke hur timern ska ställas in ??? ... Sååå tyyypiskt oss.
Beskrivningen var ofattbar, förmodligen datadirektöversatt koreanska... dvs förvånansvärt obegripligt.
Men de var billiga!
Två för tjugo.

 
Trevlig advent!
Snart vänder det!

Kommentarer
Postat av: skogsnuvan

Roligt att höra att det är fler som har besvär med att ställa in taimer. Jag trodde att jag var den enda. Eftersom jag har motorvärmare och utelampa är det ett måste men som tur är har jag en teknisk broder som klarar alla sådana här problem men som också tittar på mig som om jag vore en idiot för att jag inte fattar hur det funkar. Så tack Känns bra att jag inte är ensam om eländet

2008-11-29 @ 07:54:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Trackback
RSS 2.0