-Det finns hantverkare och de ska också leva!

Igår,
renoverade jag vår grill och ett gammalt parasoll.
När vi flyttade,
försvann nedre delen av stången till min kära gamla blåa parasoll.
Sambon,
tyckte vi bode köpa ny parasoll medan jag tyckte att den gamla var så snyggt blekblå i färgen. Att det finns ett brännhåll i tyget o att  toppknoppen saknas spelar mig heller ingen roll, jag kan snida till en ny knopp!
Lätt!
så jag ville behålla det! och så fick det bli.
Dessutom,
hade jag kommit på den geniala idén att ersätta stången som saknades med en gardinstång jag inte längre behövde. Så efter lite justerande sandpappersfilning passade gardinstången som hand i handske och jag var nöjd!

Det var bara det,
att gardinstången var väldans lång... om sanningen ska fram, typ tre meter.. ja ni fattar så svårt att fälla upp ett så pass högt parasoll.
Så vi kapade med lilla sågen,
i etapper,
eftersom vi var rädda att den plötsligt skulle bli för kort (det är fullt möjligt) o då skulle det vara kört för det går inte att limma tillbaka, eller...
Jisses,
jag o sambon kan verkligen ICKE samarbeta när det gäller hantverk...
Brukar leja bort jobb eftersom vi är eniga om att hanverkarna också ska leva!
Men semesterledigheten gör åtminstone mig inspirerad, kreativ och Kvinnor kan!
I alla fall tänker vi totalt olika jag o sambon. Jag tänker rätt och han fel hahaha... så det är dööööjobbigt med sådana här projekt egentligen! Vad skulle man "pådet" undrar man i sitt stilla sinne.
Herre gud så dåååligt vi mäter sedan!
Ja,det är allmänt känt att jag aldrig kunnat räkna men sambon har ju trots allt ett förflutet som fackskoleekonom (vilket han skryter om när tillfälle ges) men inte hjälpte det.
Någon borde filmat oss idioter i aktion för det var så bakvänt så det blev ren komik.
Men roligt var det inte då, bara på distans, för jag urförbenad och hade PMS så det rööök ur öronen!

Ja, ja
vi gjorde så gott vi kunde, för har man startat måste man slutföra! (har jag alltid hävdat)
Till sist,
orkade vi bara inte kapa mer ... vi var så irriterade på varandra så resultatet av parasollrenoveringen liknar mer en flaggstång än en parasoll.
Dessutom inser jag att det är alldeles för litet i diameter. Ser ut som ett drinkparaply för att vara exakt. Det passade bäst på balkongen i lägenheten där vi bodde.
Proportioner - icke lätt!



Grillen,
har jag fått av en god vän för ett par somrar sedan och vännen i sin tur hade fått den av sin koloniträdgårds-granne som i sin tur hade ärvt den efter sin gamla sur-faster som flyttat till lägenhet som i sin tur.... näää ha ha  de hade köpt ny bara, sådär rätt upp o ner som folk gör när de har pengar.
Men,
jag jobbar i kommunen och måste hålla i kulorna och är såå glad för denna begagnade om än något bedagade pjäs.
Emaljen,
har jag diskat och putsat så den skiner lika grannt som skalbaggens svarta lack!
Trähandtagen,
oljade jag noggrant in och skruvade fast så nu "rickar" de inte längre. De blev väldigt fina o mättade i färgen måste jag säga.
Av en händelse hittade jag Weberkolgrillstillbehör på ett byggvaruhus utanför staden. Tydligen finns det massvis av hyllmetrar med tillbehör o reservdelar för denna typ av grill, hade inte en aning om det... Men inser nu att jag har en grillarnas Rolls Roys!
Kom ihåg att om ni behöver ett nytt galler eller en  matchande grillvante, fråga då bara butiksexpediten om:
-Var weberkolgrillstillbehörsochreservdelshyllan ligger?
Som sagt,
ett kanonbra sortiment som gjorde mig alldeles lycklig... 
Ett kolgaller för botten som saknades blev det och en specialbeställning av en askbricka inklusive fästen som också fattades.
Nu tyckte dock sambon att det var:
-Ettförjävladyrtbottengaller!!! som han så stilfullt uttryckte det.
Jag hävdade dock fördelen med att välja god kvalitét framför billiga skitalternativ, så han gav med sig o jag fick mitt förjävladyrabottengaller.
Naijs (o;
Ja grillen är efter min eminenta insats:
-As good as new!



Framåt kvällningen,
när alla känslor lagt sig,
slog vi oss nöjda ner vid grillen med varsin kall öl.
Kycklingen doftade himmelskt...
rosmarin, citron, nejlika...
koltrasten sjöng sin kvälls-serenad från husnocken,
solen nuddade bokkronorna i Pålsjö,
sommarregnet strilade sakta,
sakta,
in under jackan längs ryggen, ett kryp bet mig innanför tröjan två gånger, välte ut ölen alltmedan drinkparasollet med hål o utan toppknopp gungde högt, högt över våra huvuden och vi speglade oss i den svarta blanka grilllockslacken!
Vi var sååå lyckliga...


...
...
...
-Jävla kryp!

...
...
...
-Synd på ölen!
...
...
...
...
...
...
...
...
Kviddevitt! . . .

Kommentarer
Postat av: Skogsnuvan

Ja du. Man kan inte ens säga att ni hade tur med vädret. Jag har väldigt svårt att slänga grejor men eftersom jag inte har någon karl så behöver jag inte irritera mig på dom som lägger sig i (om ingen av mina bröder tittar in och kritiserar och talar om hur jag skulle gjort)så jag tycker att ditt parasoll blev jättefint. Hör att du inte ens har fönster på jobbet. Det har jag i alla fall så jag kan titta ut och se hur solen strålar från en klarblå himmel efter en vecka med snålblåst och regn

2008-07-21 @ 08:04:43
Postat av: Annika

Jag börjar gärna på saker, har svårare att slutföra :)



Ha det bra, vi hörs



/Annika

2008-07-21 @ 14:15:24
URL: http://www.kronstrand.biz
Postat av: Skogsnuvan

Nu ska jag snart börja mina 2 v semester och vädret är underbart. Räknade igår att på vår gård där det normalt sett är bara grannen Robert och jag är vi nu 15 personer ett antal katter (5 tror jag) och gamle Lukas som älskar lilla Tindra. Så har vi brodern i Hammarstrand som har 3 hundar och kommer på besök ibland. Fler människor kommer snart så min tillvara är som en kertsupflaska. Först ingenting, sen ingenting och sedan blir man dränkt i kertsup.Skönt skönt. Du har väl också närma ner till havet och badvattnet. Jag har 75 m ungefär. Härligt härlig Kram Anita

2008-07-25 @ 13:41:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Trackback
RSS 2.0