När man har jobbat i 25 år...

...får man en cykel av kommunen!
Jag har i år den stora äran att emottaga en Rex med sju växlar.
Man blir också bjuden på fin middag men den var jag tvungen att avböja för HIF spelade Uefa cup match.
Det är ju bra att man får en cyklel, jag har i o för sig redan två Skeppshultare ((-: cyklarnas Rolls Roys!
Det gick många, många år då jag stod med näsan mot Bengtssons cykelaffärs fönsteruta och tittade på en svart Skeppshult, , , herre jisses vad jag längtade efter en sådan. Tänkte ofta att om jag bara vann en miljon så skulle jag köpa en sådan! För de är dyra, men fantastiskt fina, Kvalitet helt enkelt rakt igenom. Men det fick bli hårt arbete och envist sparande som gjorde det hela möjligt. Miljonen väntar man ju fortfarande på... Lär aldrig bli någon högvinst!
Så glad jag var ända in i hjärtat när jag trampade hem på min nya cykel (år 2000).
Cykelhandlare Bengtsson sa att han aldrig haft en så nöjd kund!
Vi är en cyklande familj, och har alltid hållt oss med ordentliga cyklar både för oss och barnen. När ungarna var små hade jag en barnsits fram och en bak och så gick livet... man trampade på, tidig morgon till dagis osv... i ur i skur ...
Lite jobbigt var det att storhandla, då var man liksom egentligen överbelastad med åtta kassar hängande på styre o pakethållare. Ekipaget vibrerade. När vi sent omsider skaffade bil, ja alltså en röd Honda med stort rosthål i bensintanken, var det som en välsignelse just vid inköpsrundorna. Vi skaffade Hondan när yngste sonen spelade fotboll och det blev myckt farande hit o dit till alla fotbollsarenor.
Vår granne 90 åriga Tant Millan på första våningen sa förvånat:
-Har NI köpt bil? DET var er väl unnat efter alla dessa år för ni har verkligen kämpat!
Så rart sagt.
Vi har blivit bestulna på 18 cyklar och en moped genom åren! (och så krossade rutor på bilen och länsade handskfack tre gånger, luftade däck tre gånger)
Kan ni fatta?
En efter en försvann cyklarna och det har kostat massor av pengar att skaffa nya. Värst var när de stal pojkarnas cyklar och de grät, man blir så förbannad på sådant.
När min nya svarta Skeppshult blev stulen, grät jag. Det var fruktansvärt! Så länge jag hade sparat.
Jag ringde de obligatoriska samtalen till polis o försäkringsbolag och på Folksam blev de sura, ...
-Hur förvarar familjen sina cyklar egentligen? snäste han i andra ändan av tråden.
Ja va fasen tror du? låsta med kedjor, blocklås och allt som tänkas kan naturligtvis. Jag blev tvungen att åka till Folksams kontor personligen denna gång för att det skulle gå att få hjälp..." visa upp mig"  han trodde jag fuskade med försäkringar! (det sa han inte, men det menade han)
Jäkla gubbe!
Så då kom vi allihop och Folksamgubben bleknade o hackade fram:
-Du behövde inte ta med HELA familjen!
-Jodå, halvskrek jag. Här är vi nu så titta noga och fundera på om det syns utanpå hur man tänker inuti!
Tror aldrig karln jobbat så fort i hela sitt liv, han ville bara få mig därifrån inklusive familj.
Jag fick pengar för cykeln som nästan räckte till en ny så gick jag till min käre cykelhandlare Morgan och berättade vad som hänt och då fick han en tår i ögat ( ha ha vi är hans bästa kunder som ni förstår) Han har förresten en stor hund som heter Anders och jag trodde länge att det var hunden som hette Morgan...
Efter ett par månade hittades min gamla cykel i Landskrona i en damm och jag fick åka o hämta den. Den var en mycket sorglig syn. Det var inristat I R M A på framskärmen ...
Så var jag tvungen att köpa min egen cykel för att få behålla den, 3000:- !
Alltså, kunde det vara möjligt tretusen för en skrotcykel??? jag pratade med damen på försäkringsbolaget,.. om hur jag hade sparat länge, länge och hur mycket den betytt och hur ledsen jag blev när jag såg I R M A inristat i skärmen och då fick hon ett skrattanfall och sa att hon aldrig hört någon prata så varmt o mycket om en cykel och så tyckte hon att vi kunde fika en dag för vi fick så bra kontakt ha ha så slutet blev att jag fick den för en femhundring...
Fasen vad jag babblar här till mitt morgonkaffe...
Blogg ska kanske vara kortare o oftare men men...  jag ville bara säga att det är bra att man får en cykel av kommunen efter 25 år,  man kan aldrig få för många.
m

Kommentarer
Postat av: skogsnuvan

Ja vissa dagar når man hör sånt här är man överlycklig att bo i skogen. Jag har bara haft en cykel i hela mitt liv och den fick jag när jag fyllde 15. Nu har jag ärvt mammas gamla cykel som är 3-växlad. Här behöver man inte låsa varken hus cyklar eller bilar för bovar är så lata så dom orkar inte ta sig hit. Inget ont som inte har något gott med sig.

2008-01-20 @ 16:23:44
URL: http://skogsnuvan.bloggdog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Trackback
RSS 2.0