Tova o Filta

Endast ett par dagar till dopparedán...
Myyysigt, att förbereda inför julen.
Köttbullarna (de underbara) är färdiga och idag ska det lagas brunkål. Kommer att osa i halva kvarteret.
Skönt att man har en son som är kock för han kommer verkligen med bra tips. Även om de uttalas med en viss nedlåtenhet i tonen (?)... Men, det kan jag ta!
Vovven,
gillar också förberedelserna och har nosat igenom varenda julkartong jag plockat ner från vinden
Han har snott gamla smällkarameller, halmslöjd o filtiga tomtar.

Måste frisera Niño!
Var hos vetrinären i förrgår för vaccinering och en kontroll av halsen för jag tycker han är mysko när han ska äta, han piper liksom...
Sambon,
som är en relativt klarsynt man tycker naturligtvis att jag på ett kvinnligt sätt bara förstorar saker o ting.
-Du läser in alldeles för mycket, säger han.
Men det gör jag inte. (o:  Jag tar ansvar som hundägare bara! he
Nu kostade (i och för sig) min hundägaransvarskänsla oss tvåtusen extra (svälj) för inte kunde vovven stå stilla medan de tittade honom i halsen...
Nä,
istället skruvar han sig, ålar sig, klagar och gnäller högljutt, ylar o glider ur vilket grepp som helst. Bär-sig-åt, helt enkelt! 
Ändå har sambon min ett förflutet som (framgångsrik?) brottare i anrika Göingebygden så han skulle väl kunna kopplat ett stadigt grepp tycker man? En annan blir ju så blödig o oredig när de ska hantera älskade lurvtussen.
Hmm...
Tänker på min kära Hundcoach-Göran som säkert haft invändningar och utläggningar om Ledaregenskaper o förtroende i balans. Fasen, jag är bara en människa!
och eftersom jag bara är det så fick det bli:
Lugnande.
eller "En spruta i röven" till token (som de uttryckte sig på de gamla anstalterna) och så kasade alla fyra benen ut mot varsitt håll och han var försvarslös den lille stackaren... )o:

Men, men
det blev halskontroll och blodprov tagna så det var det väl värt. Lite kloputsning o tandstensbortagning medan han ändå var däckad.
Så säger vetrinären:
-Kan du kamma ut de där tovorna?
(Asså va fan é dé mé bildat folk? det är ju snart jul dessutom!)
-Nä, vi klipper honom! sa jag o satte näsan i vädret.
-Jaha, . . . det skulla ta väldigt lång tid att reda ut dedär ...fortsatte hon. -Tovorna är som FILT, liksom...
Ack du milde himmel,
det är som att svära för varje Pumiägare detta ord... F-I-L-T!
Tänkte,
kan hon inte vara tyst människan och bli klar med blodproven istället.



Så, en uppvakningsspruta och så var det full fart igen!
Blodproven visade resultatet FRISK VOVVE och det är jag så jätteglad för! Trallallaaa
Sambon muttrar något om att "Det visste han redan... "
Kunde han inte alls veta...
så det så
(o:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Trackback
RSS 2.0