Robban och lågskotskan...

Ett allmänt förfall pågår...
medelåldern
jag säger bara det
fy fan
det var bättre förr!

Hade man varit bil,
hade man varit färdig för skroten för lääängesedan.
Tänk bara en sådan enkel sak som att komma upp från handduken på stranden, förr tääänkte man inte ens på det, man bara gjorde,, men nu, jisses, det är en syn när det låser sig och gör ont.
Sommarbenen sedan, märkliga prickar o mysko fläckar som inte alls syntes förr, usch.
..och kvicksilverplomberna! dem vill man knappt nämna vid namn. Plötsligt får de för sig att ploppa ur sina hålor liksom bara sådär, förr behövdes en superseg ACO-kola för att lyckas dra ur en...
åsså de grå, evinerliga, suck... de växer ur min hårbotten på fjorton dagar! Är det rekord eller?
Det var bättre förr!

Ändå är jag glad att håret växer som ogräs,
för det fina med den kråksången är att jag kan gå till min frisör hyfsat ofta.

Min frisör,
är stadens store dragshowqueen och han är helt underbar! Inte en gång låter han bli att berätta absurda anekdoter eller så snurrar han plötsligt runt med saxen i näven och tar ett par tjusiga showdanssteg där bakom salongsstolen! jag  tittar på honom i spegeln medan han steppar runt och njuuuter av underhållningen med aluminiumfoliepaket på knoppen -en skön syn! Senast jag vär där sjöng han en hel låt - på franska! liksom sådär chanson... djup inlevelse och med uttryck o manér som bara en äkta artist äger. Hans fyra chiuauas brukar ligga på kundsoffan och se på när han håller hov. Jodå, han är som en frisk champagnedusch inombords och jag cyklar alltid småskrattande därifrån =)

Har jag berättat att vi planterat Austinrosor? inte? en hel drös till och med =) Dessa underbara gör mig så förtjust.
Sambon och jag har blivit absolut förförda av dessa engelska skönheter och numera slänger vi oss med rosnamn som Alnwick Castle, Constance Spry, Tam O´Shanter och Winchester Cathedral...
Historia får man på köpet, om-man-vill, när man skaffar sig nya intressen...

Rosen Tam O Shanter,
är uppkallad efter huvudpersonen i en vådlig spökhistoria med humoristisk knorr skriven av Skottlands store nationalskald, Robert Burns (1759-1796).
Burns är upphovsmannen till de odödliga verken Auld Lang Syne och A Red, Red Rose - Min älskling du är som en ros i Taubes tappning - ja ni vet säkert.
Jodå, han är Skottlands nationalhjälte, med egen dag i kalendern minsann och Dylans favorit poet? - joddå, det är Robban!
Burns skrev på lågskotska- bara en sån sak, coolt! oroa er nu inte, jag ska inte fördjupa mig i den, ni får goggla själva om ni giiiter så här i semestertider, vem vet, en regning dag kanske... ;)
Hursomhelst,
hade Burns många kärleksaffärer... tydligen med nära på alla traktens vackra flickor enligt historien... nä, nu måååste jag söka en bild på karln!
ett ögonblick bara....
...
...
...

Joooorrå! =)))
a good looking guy, inte sant? ;)
Robban konsumerade stora mängder alkohol, ja såpass att han fick dålig hälsa därav, ja spriten är ett fördärv, det har jag alltid sagt! och stackarn dog ung, i reumatisk feber. Ack!



Robban


Tam O Shanter and the witches by Burns





Constance Spry





Alnwick Castle


Sommaren är underbar,
sitter under mitt under mitt stora blåa parasoll medan regnet strilar runt omkring, har tryckt mig in till stolpen så det inte ska stänka i tangentbordet... det räcker så bra med likören jag redan drattat i. Sedan den lilla fadäsen funkar deleteknappen bara när den vill. Nåväl, jag har sällskap av Herr Gråben som ligger troget brevid laptopen här på trädgårdsbordet med hakan utanför kanten. Han spanar in regndropparna ... Plisk, plask, plisk, plask ...

Midsommar förresten,
firade vi här hemma med goa vänner
jag bjuder på lite bilder, vassegoa =)

Marcus & Denice





Peter & Inge
i samspråk, förmodligen avhandlades fotboll o politik (i den ordningen)





Rolf & Gunilla
lika kära som alltid =)





att fotografera gubbar är en skön konst...
jag försöker med Peter, Inge och Rolf...




Rolf spanar efter mer hårt knäckebröd tror jag och Inge, ja vilken min är det? =)





Rolf börjar fokusera nu men istället tramsar Inge med sträng look...
Peter håller en imponerande och klockren pose rakt genom bildserien...




NU, äääntligen är Rolf med
Tre glada miner, man tackar =)
Klick!
-Nämen!?
-Peeeter!
-Arghhh ...





Finaste Jessica & Simon





- När kommer mögelostarna med Gamle Ole o hans bror? jag läängtar sååå....





Denice & Marcus med Jessica o Peters lille Castor i famnen...
Stora spektakel ÄR jobbiga...





men... man får härda ut, är man stjärnaså är man!
(måtte sånghäftet ta slut nån gång...)





Zzzz....
- Tjugotresnapsvisor puh, åsså tror de att de sjunger bra! Bah...





Björn funderar på att dra fram munspelet =)





Det VAR valfri klädsel, jag lööövar, vi e inte sånna, men jag menade inte så här! hahaha...

Nehepp nu ska jag surfa vidare,
tror jag ska fördjupa mig i...
...
lågskotska!
Hepp!

Skön Sommar!
=)

Kommentarer
Postat av: Bea

Mmmm mumma för de vackra rosorna! Är inköpsstället någon stans i närheten? Fick nämligen ett oerhört stort behov av att ha minst en av dessa ögonfröjder själv. På tal om lågskotska så tänker jag genast på en favorit skotte med en underbar dialekt nämligen Sean Connery. Mannen som är så mycket mer än James Bond. Jaha du, jag tror att Göran får ta och leta efter oss på Sofiero för vi lär väl gömma oss i något hörn där vi ivrigt studerar resterna av de rosor som fortfarande blommar i september. Själv har jag även en viss förtjusning i alba rosorna. Vackert vita i kontrast till olika nyanser av ljuvligt grönt. Mmmmmm för sista gången idag.

2011-07-19 @ 15:57:20
Postat av: Helene, Wallander & Beck

Förstår att du gärna besöker din frisör... måste vara en upplevelse varje gång och att du leende cyklar därifrån :-)



Rosor ÄR så fina, helt klart förstår jag nu att det är skillnad på rosor OCH rosor.



Trevlig midsommar såg ni allt ut till ha haft.



Fortsätt skön sommar själv oxå!



Kramizar



Ps. Kolla in en fin bild på de svarta från igår på FB!

2011-07-24 @ 19:33:47
URL: http://stadsflattarna.se
Postat av: Ann

Hmmm den frisören gick jag till också. Två gånger. Och det var väldigt underhållande precis som du säger.

Men sen var min kompis där och hon blev inte riktigt nöjde med sitt hår så hon gick tillbaka. Kan tänka att hon var en aning petig men som kund ska man ju alltid bli nöjd. Och speciellt med håret också. det slutade med att han hade varit skitotrevlig mot henne och då drog jag också öronen åt mig och gick nån annanstans. Kändes inte bra att gå dit mer.

UNderbara rosor Maria, är de från Flore Linnea?

2011-08-06 @ 20:06:51
URL: http://[email protected]
Postat av: Bea

Nu du rosodlaren, är det inte långt kvar till Sofiero. Dax att plocka fram regnkläderna och, framför allt för min del, de hanhundspinkandesäkra högstövlarna. Funderar på om man ska låna ett vadarställ av någon fiskare, för så högt upp som de byxorna/stövlarna går kan väl inte ens den illvilligaste hanhund sikta!

2011-08-25 @ 11:45:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Trackback
RSS 2.0