Fengshui, det funkar!

Har denna sommar lagt mig till med en relativt missprydande kulmage som inte alls gör sig i min nya fina bikini!
Men… aaaall den grillade maten och aaaalla de kalla ölen var å andra sidan riktigt goda.

Japp,
man är  tillbaka i saltgruvan… o det sedan ett bra tag... så är det, vare sig man vill eller ej... det får gå, livet efter semestern. Snart är det jul!
Chefen hade varit kreativ medan jag semestrade, hon ordnade ett miniatyr-bibliotek. En bokhylla inföst på vårt kontor och till den hämtar folk med sig böcker hemifrån, voila! Ett brokigt utbud titlar och en strålande idé.

Mina ögon fastnade på en En feng-shui bok
meddetsamma och jag klapp den rappet, började läsa direkt och blev så sprudlande inspirerad av kinesernas tusenåriga filosofi att jag genast började röja vinden, som enligt feng shui representerar ens framtidsdrömmar...
Stod däruppe i värmen, halvböjd, lite krumkrokigt och stökade…  jääädrar med grejor och gamla minnen att fastna i… men! ska det röjas ska det röjas och då ska det min själ göras ordentligt.
Alla prylar ska sorteras - eller - kastas, på så vis får ny energi utrymme, Chi kan flöda fritt och dé é bättre än dyraste medicin ska ni veta.
Redan min gamla farmor sa: -Det ska finnas luft i skåpen, kring glas o tallrikar förstår du Maria och hur rätt hade inte hon! men det begrep jag inte på den tiden.
Förutom,
att man får mer kvadrat till förfogande efter en röjarrunda får också själen ja själva livet bättre plats, luften blir absolut lättare att andas och något annat får utrymme... inte nödvändigtvis ting då utan också tankar o idéer... vad det nu kan vara för några? det ger sig säkert. E ni mé?
Ja, ni hör! jag är så gott som hjärntvättad! ;)

Alltså
,
fyllde jag hårdnackat säck efter säck och försökte att inte bli för blödig.
Ett dygn senare,
hade jag sexton! säckar mög, på ren skånska, vid ytterdörren samt ett praktfullt ryggskott!
Sexton säckar…  milde himmel... saker jag inte behövde, saker som verkligen gjort sitt för länge sedan, vad i hela världen gjorde de där uppe? man kan ju fråga sig.
Stuvade Fransmannen o full fräs mot tippen… Åheeej-swich-Brak... åheeej-swich-braaaak... sexton sopsäckar svingades över containerkanten alltmedan välmående feta Öresundsmåsar cirklade likt skalliga gamar över mig och Gråben.
Sådärja! min själ befriades o jag var duktigt nöjd när jag körde hemåt.

Jag kastade Lisa!
det
sved!
Min älskade bästa barndomsvän, trasdockan jag fick av mormor. Ja jag vet jag har tjatat om henne förr... kan inte låta bli... min Lisa med rödvitrandiga ben, blårödrutig klänning i bästa HIF-anda, leende i flätat rött hår… den pålitligaste vän i världen, fattar ni vilka känslostormar jag genomlidit?
men,
för det finns ett sådant
...
Lisa hade inte något huvud!
Vid närmare eftertanke har hon inte haft det sista femton åren! Kroppen var någorlunda intakt, men sedan... vid halsen, därifrån var hon kapad... Chopp! liksom... bara en halv röd fläta fanns kvar sedan spretade ullstoppningen ut.
Golden-Fanny,
vår sedan länge framlidna best - ”råkade” äta upp Lisas huvud en vacker dag, hon hade förmodligen inte något  bättre för sig...
Tror Lisa "stirrade" för mycket med sina handmålade ögon från sin utpost på soffan - där hon satt till prydnad - det blev väl övermäktigt och Lisa rök.
Fanny hade säkerligen en trevlig stund medan hon slaktade min älskling men Lisa hämtade sig aldrig från incidenten.
Drömde om henne på natten... Lisa-på-soptippen... hur-kunde-jag?...medger att det inte alls kändes bra,
men
, i ärlighetens namn,
vad skulle jag med en halshuggen docka?

 

 

Kvällen efter Lisadramat,
läste jag ännu ett kapitel i fengshuiboken och därefter låg jag och funderade över hur en bagua över vårt hus skulle se ut. En bagua är ett tre gånger tre rutnät som man lägger över ritningen av sitt hus/lägenhet. Varje ruta represtenterar olika saker i livet... bla kärlek, framgång, pengar osv...
Har man problem med något i livet, bör man kolla hur det ser ut i sitt hem just för det området.
Insåg när jag applicerade mina nyvunna bagua-kunskaper på vårt hus att rutan som motsvarar pengar, hamnar i ett hörn av sovrummet och där, precis där står en stor amerika-koffert som jag har en massa skit i och bakom den kan jag aldrig städa. Stooora dammråttor där jajamensan!

Mitt i natten var jag bara tvungen,
att hoppa upp för att flytta kistan. Föste iväg den trots ryggskottet till en bättre plats o tro det eller ej men plötsligt hittade jag mina ylle och fleecefiltar som jag letat så efter, de låg där på kistbotten... och jag som beskyllt övriga familjemedlemmar för att ha kastat bort dem...  :)
Dammsugaren åkte fram trots timmen var sen och en grön växt fick överta den nyfejade platsen. Sambon trodde inte sina ögon när jag började städa mitt i natten, men jag sa:
-Sambon, nu ska vi få pengar! Vet inte hur men det ska vi!
han skakade på huvudet:
-Fan trot!
Följande dag ville jag kasta våra minst sagt bedagade öronlappsfåtöljer... sunkiga o skitiga pjäser men med en härlig stomme av ek. De är för stora för vårt hus och har aldrig hittat någon riktig plats för dem sedan vi flyttade hit, så vi beslöt oss för att nu får de åka ut.
-Vi sätter en annons på Blocket,
sa jag
-Äh, ingen vill ha det skräpet, sa sambon.
-Vet man aldrig!
Klick, klick o klicketiklick jag fotade och skaldade ihop en annons:
Två ekfåtöljer med anor....
Makalöst fina tjugotalare, öronlappsfåtöljer av yppersta klass, tjusigt snidade detaljer bla, bla...
efter två timmar kom ett rart par från Ljungby och vi var tvåtusenfemhundra kronor rikare!

Fengshui fungerar! :) sanna mina ord!


Förra helgen,
gick årliga Sofierospektaklet av stapeln. Internationell Hundutställning alltså.
Vi medlemmar i brukshundskluben förväntas ställa upp och jobba för att allt ska fungera så man var troget på plats i ottan för att kontrollera vaccinationsintyg på ett par tusen vovvar med stissiga hussar o mattar...
Det hela startar traditionsenligt med att man bli bjuden på en (eller två) Jägermeister (för att man ska hålla värmen) sedan får man en gul väst som man förväntas vika noooga efter användandet.
Det är trevlig stämning, samma glada gäng varje år, Bea, Erika o Claudi och så Coach-Göran naturligtvis, i spetsen självfallet, han chefade på i känd stil, lite tuppig sådär med en walkie talkie i näven ;))

Gråben,
ställdes ut av mig på söndagen eftersom det är Himmaplan ett gyllene tillfälle att träffa fler pumisar.
Denna gången hade domaren verkligen ögonen med sig! Ha ha det blev 1a pris o CK och i konkurrensen blev det tredje placering med CACIB!
Wiiihiii, vi kan vi, Gråben gjorde bra ifrån sig, han kan ju STÅ numera =)) Tack vare Helene som tipsade oss hur vi skulle öva in det. Nos mot nos...

Förutom blaffig rosett vann han en fin Orrefors ljuslykta. Inte illa alls!
Kolla här ...

 

och här... kolla, kolla
Pumi av Championkvalitet
=))

man blir nästan tårögd...

Finofino, inte sant?


-Men nu räcker det!
-Highfive o hit med godiset husse!
-Matte är klar med det evinnerliga seger-plåtandet.
o glöm för allt i världen inte att ta väck den fåniga rosetten!...
asså min image U know ... jag ska ju ut o flirta med töserna här i kvarteret... om tjocka pittbullen ser mig i den ligger jag risigt till... bla, bla...


Vov, o Trevlig Helg på er folks!
=)





Kommentarer
Postat av: Helene, Wallander & Beck

Måste börja med att gratulera den tjusiga killen... så roligt :-)

Kul att man haft ett litet finger med i denna eran framgång :-)))



Som du röjt & fejat så måste bikinin passa utmärkt igen om inte så har du ju pengar nu att köpa en ny & lyxigare!



Ha en lovely weekend!



Kramizar

2010-09-24 @ 20:19:29
URL: http://stadsflattarna.se
Postat av: skogsnuvan

Kul att du är tillbaka. Kul att killen vann och uppförde sig.

Bra ide att rensa i huset. Jag hade samma planer men när harpesten slog till kullkastades alla mina planer och det blev att ligga halvt medvetslös i soffan. Suck

2010-09-25 @ 08:48:08
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Postat av: Christina

Oj, hade jag någonsin tänkt att jag skulle läsa en bok om Fengshui skrinlägger jag den efter att ha läst ditt inlägg, blev alldeles matt...har samlat på mig för mycket, orkar inte, uffa.



Men sen piggnade jag till när jag fick se Champion-Pumin. Tårögd var bara förnamnet :)

2010-09-26 @ 23:09:15
URL: http://stribergsstation.blogspot.com/
Postat av: Annika

Stort GRATTIS till den stilige Ninõ. Som alltid underhållande läsning, tror inte jag ska läsa om Feng shui verkar dra med sig alldeles för mycket jobb, avsnittet om pengar lät ju dock intressant :)

Hoppas allt är bra med er, här i småland är det bara bra. Har kommit en ny pumi i familjen, dottern har skaffat en liten Dynamit, attans så söt han är. Det funkar jättebra med både Frodoh & Jambo. Jambo är den som tagit på sig rollen att uppfostra den lilla rackarn.

Ha en skön höst

Kram

Annika med familj

2010-09-29 @ 20:04:02
URL: http://www.kronstrand.biz
Postat av: Corinne med Bea

Hej du lurvtuss! Lyckos dig som har så mycket päls. Begriper nu varför man ska ha det! Det är ju bara att klippa lite så får man fram en utställninglook. Skicklig matte du har. Själv dras jag med för kort päls och en matte med utrustning till flattat, kommer aldrig att få någon framgång vad gäller vänstervarvsspringandet. Tänk att på bli friserad till ett CK. ( Matte vet inte vad ett CACIB är men vi grattar till det i alla fall ). Suck är lite avis. Matte tog med mig ett år till Sofiero och ställde mig vid sidan om de stora ( utanför ringen alltså ) och sen hörde jag bara en suck från henne. Måste ju erkänna att jag kände mig lite liten?! Hörde något om massa. Vad är det? Nä tacka vet jag att skaffa massa på mitt eget sätt=massa mat!

2010-10-03 @ 09:25:15
Postat av: Camilla och Enzo

Grattis, grattis till utställningsframgångarna! Har skrattat och läst ditt inlägg. Gillar beskrivningen av coach-Göran, tuppen i hönsgården... Hi, hi, mitt i prick! Vill du läsa mer Feng-Shui kan jag bidra med t ex Feng Shui för själen. Har försökt praktisera Feng Shui här hemma men sambon protesterar när jag försöker kasta hans saker som hindrar energierna att röra sig fritt. Dottern log lite konstigt när jag hängde upp en flöjt i taket i sovrummet och jag sedan hävdade att jag sov bättre efter det att jag hängt upp den. Det var något med takbjälkarna och hur energin hindrades av dem som flöjten skulle fixa. Numera ligger flöjten på byrån och jag sover rätt bra ändå... :-)

2010-10-11 @ 23:15:28
Postat av: Sara

Vilken snygging verkligen, han har vuxit till sig =)

Stort Grattis Cacib är inte illa!!!

2010-10-27 @ 17:55:02
URL: http://www.sarastassar.se
Postat av: Christer Croneld

Vilken fin Pumi ni har. Vi har en tik som heter Szallyh och kommer från Bennaz kennel i Stockholm.

Vi är lite sugna på valpar och letar efter en stilg kille. Vi bor på Öland men har en son i Helsingborg. Hör gärna av er

2012-02-01 @ 06:05:56
URL: http://szallyh.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Trackback
RSS 2.0