Lycka är att strosa på rosenblad...

I fjorton dagar,
har vi hasat kring, i sakta gemak akompanjerade med strålande sol!
Vädret kom som på beställning. Jag visste det!
;)
Underbara SEMESTER!

Njuuuter allt vad jag orkar
av att vakna till fågelsång, cykla till havet, äta massor av bär, bada, glo på glidflygande måsar o laga god mat utomhus...
Det förstås... till stranden alltså... dit får jag numera fara ensam. Sambon är inte alls lika begeistrad som jag vad gäller salta bad...
Med kniven mot strupen får jag sällskap dock men, men vem vill vara sådan? nä just det, FRI vilja är trots allt värdefullt...
 
jag förstår honom...
senast vi var vid stranden blev han liksom hopvikt i brassestolen... den var nämligen inte riktigt uppfälld och sätter man sig ner precis då... ja vi vet vi alla vad som händer. Man blir obevekligen hoptryckt som en fällkniv TJOFFFoKniiirrrk!
Den sköna konsten att komma ur ett sådant läge med hedern i behåll är det få som bemästrar!
Även om man lyckas med konststycket, får man sitta med skammen eftersom ALLA har sett...
Tyckte sambon höll en enastående hög klass av underhållningsvärde och jag kunde verkligen inte sluta skratta i vanlig ordning... det roligaste var att han höll sin bok i handen, med tummen mellan de sidorna han var på. Tror ni han släppte taget om boken? nääää ;) den stack upp som ett utropstecken ur scenen.

Åsså har vi fotbolls-VM ovanpå det! haha vad bra livet är ändå!
Tyvärr,
åkte mina fina favoriter Italia ut redan under gruppspelet... så inget försvar av regerande världmästarna, så kan det gå.
VM är något särskilt!
Man saknar Sverige såklart... för visst är det helt annan glöd att sitta i gul tröja och heja... nu känns det tomt...ingen Zlatan, ingen Lagerbäck jooo förresten, han var ju med men tyvärr rök Nigeria också...

Ett nytt ord har man lärt sig denna sommar:
VUVUZELA...
hade ingen aníng om att tuuudor kallades på det viset? för mig känns de a lá julskyltning när man var liten. På den tiden fick, ja i och för sig fick inte jag, för sådant skit hade vi INTE råd med sa mamma men ALLA ANDRA fick... tutor! som de sedan glada gick omkring och blåste i medan snöflingorna singlade ner i vinternkvällen.
De rullade pappersstrutarna hade vackert veckat silkespapper i ändan minns jag.
förresten var det mycket jag inte fick ... stackars mig! haha men när Marcus var liten fick han i alla fall en vuvuze... jag menar papperstuda när vi gick på hans första julskyltning. Min man säger att jag tar igen ALLT jag missade som barn och den analysen är säkert så sann som den kan bli.

Förutom att jag murat på fasaden på tre ställen! suuuus-i-publiken... lagat ett handtag till en kökslåda... ja, det har hängt o dinglat i ett och ett halvt år, så irriterande... så har jag också gjort en installation på vår bakgård som jag är riktigt nörjd med!
(:
Ett utekök liksom...
jag blev så evinnerligt trött både i själ och rygg av att stå och hacka tillbehör vid alldeles för låga skrangliga bord och när hela den góa himmalagade grilloljan åkte ut för att för-lilla-bordet tippade ja då drog vi till Ikea!
och
trumvirvel...
-Volá !

så här såg det ut, efter ett par timmars joxande med ihopsättandet... ja jag antar att det inte baaara är vi som håller på att bli knäppa när grejer från Ikea ska skruvas ihop...
Billigt jooo, platta paket joooo,
meeeeeeeeeen
-Arghhhh... det tar på tålamodet vill jag lova.


vad tycks?
funkar alldeles utmärkt faktiskt.
(rosen i zinkspannen är en New Dawn)





jag har både slipat, oljat och haft mig ;)
(i krukan bakom spanska ölen - röd salvia)




...hade finfina zink-skyltar som kom till pass
till mina favoriter Rosmarin o Lavendel



Väääldigt nödvändigt ... ett minifågelbad





Blodsdroppar gillar jag, de är liksom hemliga...


Idag hörrni,
var det rosdagar på Fredriksdal (friluftsmuseum i Helsingborg)
En god vän till mig Christina Högaard Ihr guidade folket liksom Krister Henriksson, skådisen ni vet.
Christina berättade bla om att alla rosor härstammar från vildrosen och växtkraften hos rosor är så enorm att de verkligen kan täcka ett helt slott... som i Törnrosa.
Christina har skrivit ett par böcker om rosor och om trädgårdar hon skriver också "trädgårdsspalt" i dagstidningen .
Skådis-Krister berättade på ett underbart vis om sitt förhållande till rosor...
Han citerade bland andra min store idol Tage Danielsson;

Det är proffsen som gör att rosor dör,
ge mig en glad amatör...


...minsann, minsann jag tycker det är ren lycka, att strosa kring på rosenblad...
o
...det doftar...
himmelskt...





Humlesurrburr....



Hoppas ni njuter och har det gott i sommaren!

Ciao!
:)


Kommentarer
Postat av: skogsnuvan

Nu har du lyckats igen. Både att förmedla makens äventyr med solstolen hi hi och din jättefina Italienska lilla trädgård. Den var ju helt ljuvlig och nu blev den ännu bättre. Hoppas verkligen att ni kommer upp till Jämtland så vi får träffas igen. Tiden gick alltför fort. Rosor är något jag saknar här uppe. Det är för kallt men några buskrosor går bra.

2010-07-05 @ 22:48:42
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se
Postat av: Annika

Hej!

Vad fint du har det i trädgården. Hade varit kul att se sambon i stolen :) Jag har semester men inte Håkan än, så jag njuter också i fulla drag av det härliga vädret, det blir en del bad både för mig och hundarna. Är det så att ni har lust att ta en tripp till småland så är ni hjärtligt välkomna. Vi hör av oss om vi tar en tur neråt skåne/halland.

Njut av ledigheten och det fina vädret.

Soliga hälsningar från oss i småland

2010-07-07 @ 13:38:07
URL: http://www.kronstrand.biz
Postat av: mimio själv

Anita, jag tyckte också att tiden gick på tok för fort när ni var här.

Hoppas också att vi ses igen, vi har mycket mer att prata o skratta kring :)



Annika, ni är så välkomna hit när ni har lust :) hoppas andan faller på och att det blir av!

2010-07-08 @ 11:52:59
Postat av: Helene, Wallander & Beck

Jag kan se incidenten framför mig och jag kan höra ditt ljuvliga skratt utan ens ha varit i närheten. Jädrans viktigt att veta var i boken man var... vill ju inte läsa om det man redan har läst :-)



Gud så fint uteköket :-)))) IKEA är IKEA och kommer alltid att vara IKEA!!!!



Zlatan är tillbaka och snart startar jakten på HIF igen :-)



Må så gott i sommarvärmen!



Kramizar



2010-07-16 @ 23:50:35
URL: http://stadsflattarna.se
Postat av: mimio själv

Helene,

ja du det ska bli spännande med andra halvlek av Allsvenskan. Må bäste man vinna :)

2010-07-22 @ 09:44:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Trackback
RSS 2.0