Sjugångeråtta

Har haft träningsvärk i fjorton dagar!
Fyrtiominuterspasset på bandet tog nästan kål på denna lätt grånade madame.(o: he he
I Måndags morse var det kallt o snö.
Hittade mina tjockaste ullstrumpor på fjärde trappsteget och tog på dem där i trappan. När det var gjort hade jag glömt att jag stod fyra steg upp och trampade liksom rakt ut i luften!
Jävlar vad jag svävade där ett tag!... mellan tredje och andra steget hade jag riktigt "häng" i luften a la TV-räddning och tänkte: Detta kommer att göra ont!
Braaaak ner i marmorgolvet på min fina mosaik-kompass som jag tvunget skulle ha fast den kostade kosing!
Jag hamnade i nordöstlig riktning och gled vidare mot silvervasen jag köpte innan jul, fan tänkte jag medan jag gled, den var DYR den fina vasen.
Kaboom!
Där tog det stopp, invid elementet med en klämd vas mellan benen och en ljusslinga över huvudet i nordöstlig riktning.
AJ aj aj
Jag såg stjärnor, hörde ljuuv musik o fågelkvitter!
På tal om ljuv musik, det är ju melodifestivaltider nu. Gillar ni Ugglas Snälla, snälla, snälla? cool tycker jag!
Sonen tycker den är lika hemsk som hennes stövlar. Ha ha... Härligt tänker jag, hon är lite Pippi liksom.
Vill man ha sådan färg på stövlarna så Varsågod!
Min fröken i Kommunala musikskolan hade lila plyschdress, dé ni!
Dé va tiiider.. när både lärare o lärarinnor gick klädda i lila plysch. Glassarna hette Iskalle och Trisse och det fanns bara en kanal på Tv så alla hade alltid sett samma program...

När det var dags för musikundervisning i klassrummet kom fröken bärandes på en stor grå väska. Den ställde hon på katedern och klickade upp spännena, ett i taget... klick, klick! Skatten blottades:
Musikinstrument! Tjohoo!
Det var stort!
Dööökul tyckte jag.(o:

Triangeln var en nitlott förstås... men, tamburin med eller utan småcymbaler Wihii! ! !
Gurka
rasp rasp hur coolt som helst och...
...
...
...
Blocket!

...Minns ni blocket?
Asså, om triangeln var en nitlott så var blocket total förnedring.
Det var väl för fasen inget instrument!
Bahh...
löjligt att sitta o slå på den träbiten, medans de andra skallrade med åtråvärda tamburiner.
Nä fy,
när fröken frågade vem som ville spela på blocket idag? flackade alla med blicken eller tittade ner i bläckhornet på bänken haha...

Om man ville,
fick man gå på extra musiklektioner förlagda till skolkällaren. DET ville jag!
På dem fick man springa runt, runt, runt med olikfärgade jättevackra silkessjalar i händerna och de svävade omkring oss. Allt i takt eller för all del otakt (gick bra vilket som) till trumma och "musse-fröken" hade sitt knall-lila plyschställ. En enorm sparkdräkt.
Jag älskade det!
Ljuva sjuttiotal.
Tuta block flöjt fick man också och samma fröken log. Snacka om tålamod!
Minns ni de där stora piprensarna man rengjorde flöjterna med efteråt? De var nästan bäst tyckte jag. Snygga färger ha ha och alltid var jag avundsjuk på att kompisens var vackrare i färgen...

Jag var rätt bra faktiskt.
(o:
kände att jag kunde och blev glad. Inte alls som när jag skulle räkna... Ack o ve! Min småskolefröken Stina Nilsson sa till mamma att:
-Maria ska inte stå i affär i alla fall!
Väldigt tydlig var hon!
Uttalandet var naturligtvis inte (?tror jag iallafall) menat för mina små öron. Men,,, jag hörde och sedan dess har ångesten hängt över hjärnan var gång jag ska räkna ihop något.
Min snälle sambo säger ibland att:
-Hon hade rätt! den där fröken Nilsson!
Hygglo!

Men,
morfar tragglade fyrans tabell med mig så den sitter som en smäck! den samt sjugångeråtta som bonuskunskap ha ha,
Morfar
lärde mig också att spela en marsch på mandolin (dé ni!) och en på blockflöjten. Vi varvade musiken med att äta clementiner från mormors skafferi.
Mmmm...
Livet lekte, när jag satt i deras röda galonkökssoffa. (med utsikt mot Olymia! inte konstigt man e HIF are hehe)
Noter, mandolin, blockflöjt, fyrans tabell, sjugångeråtta och clementiner. Allt medan Lisa tittade på. Vad kan man mer önska sig?
Lisa,
tror inte jag presenterat henne? var trasdockan i mitt liv. Hon var mitt allt! med henne pratade jag o hon svarade.
Söt var hon,
målat plastansikte, tittade liksom lite snett åt sidan hela tiden...röda flätor under en blå huva som satt fast, rödblårutig klänning (HIF går igen he he) och rödvitrandiga ben.

Kolla här, kuriosa! Jag, Lisa o Guldlock.
(o:
Skrållandockor var egentligen det som gällde på min tid men en sådan fick naturligtvis inte jag, för de var dyra. Det var bara att gilla läget. Dockvagn fick jag inte heller av samma anledning men hade en docksäng i ljusblått trä som jag var himla glad för.

Lisa fanns kvar fram till åttiotalet,
hon tronade på soffan, men.. gick ett dystern öde till möte.
Fanny, vår (söta?) golden styckade henne medan jag var på jobbet. )o:
KATASTROF GRANDE! hon stirrade förmodligen för länge med sin påmålade blick på vovven från sin utpost.
Hon rök hursomhelst
stackarn
och det  tillsammans med en gammal halmbock. Det röda halmbocksbandet var allt som återstod, det låg i en kringla innanför dörren, resten av lägenheten liknade ett stall...
Ja, ja Fanny må vara förlåten,
hon var världens snällaste ...
annars!

Ikväll Alla Hjärtans Dag
Vi ska vi ha gäster!
Äta gott, spela Guitar Hero (hoppas de inte läser bloggen för det är en surprice) och ta en öl. Nu får jag ut och handla lite komplement. Citoner och en strömkabel (hmm..råkade kasta en i ett städutbrott he he)
Kanske lite alla Hjärtans hjärtan i choklad?
Här är två av mina Hjärtan!

Niño är mer glad för ostbiten än för husse?
(o;


Kronblom & Kronblom?
Detta är ingen svårfångad ÖGONBLICKSBILD kan jag säga!
En i hemmet välkänd posé
Trevlig Alla Hjärtans Helg
(o:

Kommentarer
Postat av: Camilla och Enzo

Hemmasydda kläder, byxor som förlängdes med olikfärgat tyg när man växt på längden (men konstigt nog tydligen inte så mycket på bredden!), blockflöjtslektioner som man såsade på väg från för att slippa engelskan, opedagogiska matteövningar som fortfarande ger mig kalla rysningar längs ryggraden när jag måste ägna mig åt huvudräkning, känslan av trygghet när man fick somna i bäddsoffan hos farmor och farfar medan de såg på TV sidan om (där sov jag gott när ABBA vanna Eurovision Contest 1974)... Ack, 70-tal var tog du vägen? Hade också en trasdocka som hette Lisa. Den drog min bror huvudet av när han knyckt den och jag skulle ha tillbaka den, har inte förlåtit honom ännu (är ju bara 40 år sedan...). Hämnden blev att jag slängde hans finaste leksaksbil som bara stod till prydnad i golvet så den trillade isär. Den var dock enklare att laga än Lisa som var ohjälpligt huvudlös.

Vi firar Alla Hjärtan med att vara på hundkurs (oj, vad bra det gick och med beröm vi fick. Jippi!!), öppna Alla Hjärtans-present, åka och kolla Rögle-matchen på tv hos svågern (dottern får representera familjen på plats) och sedan avsluta med Melodifestival ikväll. Kan en ledig lördag bli mycket bättre?

Efter långt nostalgisvammel skickar jag en stor Alla Hjärtans kram till er båda :)

2009-02-14 @ 13:08:18
Postat av: Mimio själv

Ha ha ha Du är ju för rolig Camilla!

Förstår svårigheten i att komma över ett sådant bestialiskt brott! Jädrans broder! då har vi tre saker gemensamt utöver hundintresset. Trasdockor med samma namn, förlängda hemmasydda brallor och så att vi båda sov under melodifestivalen 74.

Ha ha ha

Wa, wa wa wa Waterlooooooooooooooooo

Zzzzzzz

Zzzzzzzzzz....

Kram tillbaks!

(o:

2009-02-14 @ 14:33:05
Postat av: Skogsnuvan

Jag har också haft träningsvärk i 2 veckor tack vare snöskottningen och idag bättrade jag på den genom att gå nästan en mil i djupsnö. Önskar dig en jättemysig alla hjärtans dag. Männen i ditt liv såg ju ut att kunna njuta av dagen i alla fall. Skööönt

2009-02-14 @ 16:49:19
Postat av: PumiGullan, diana och Tomas

Diana: Jo det där med träbiten på musiklektionen fick jag också erfara...allt som oftast! ALDRIG fick man de åtråvärda instrumenterna!!!

Jag gillade också Ugglas låt, det är faktiskt den enda "biten" jag har lyckats komma ihåg från förra veckans melodifestival.......kanske beror det också på det intensiva konsumerandet av billigt lådvin den helgen:o)

Gullan har varit på stranden idag och vår lilla familj har grillat korv.

Men varför är det så att korven alltid lyckas bli både kolsvart och ändå halvrå inuti?????

Men knastrade gjorde det ändå "gott" i tänderna, för korvarna råkade hamna i sanden innan de lyckades komma fram till engångsgrillen, alltså inget slit med tandstickor o.dyl ikväll. Gullan hon slängde "sandbitarna" fram och åter för att få fram korbiten inuti.



Ha en trevlig alla hjärtansdagkväll! Gullan hälsar och säger att hon ska på utställning i Malmö i mars.

Vi kanske möts?



OBS! Jag hade också en docka med påsydd huva som jag inte kunde leva utan. Den var så jäkla skitig så mamma lade den i en påse med den ena "avhuggna" handen utanför (så jag kunde lukta på den). De hade inget riktigt namn den hette bara "smutsiga dockan" (låter faktiskt lite porrigt när man tänker efter)

2009-02-14 @ 17:10:07
Postat av: lotta med juniocola

åå jag vart så glad att du skrivit...just idag när jag har en lååångtrååkig morgon o bara längtar hem:) nu flöt några minuter iväg o jag fnittrade tillochmed;)tack, tack, tack:) hoppas ni hade en trevlig kväll och har spelat guitarr hero så det rök om det;) ha en fin söndag:)

2009-02-15 @ 08:47:13
URL: http://juniocola.bloggagratis.se
Postat av: Helene & Wallander

Oj, gumman... lova att du sätter dig ner nästa gång du skall klä på dig något i trappan. Vilken tur att det inte gick mer illa. Saker kan man alltid skaffa nya... men ingen ny Maria, tänk på det!!!



Vad go du är när du berättar så gulligt om "förr i tiden".



Hoppas ni hade en rolig /trevlig Guitar Hero kväll/natt. Kronblomarna lär ju ha vaknat i alla fall.



Kramizar



Ps. det går bra för MIF nu och Malmö FF ligger i hårdträning. Hur ser det ut på eran front?

2009-02-16 @ 21:03:07
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: lotta med juniocola

haha..förstår att det kan vara liiite svårt att läsa i duschen;) och gjorde inte heller nån nytta idag...men det tycker jag att jag jämt gör annars, så idag var nog meningen att jag bara skulle vara;)

2009-02-17 @ 20:27:00
URL: http://juniocola.bloggagratis.se
Postat av: Skogsnuvan

Så där heter min nya blogg. Jag hoppas kunna lägga in finare bilder på den bara jag får lite kläm på hur man gör. Vet inte om jag kan lägga över gamla bloggar men det får vi se. Ha det bra du som snart kan se vårblommorna efter väggen.

2009-02-18 @ 12:11:28
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se/
Postat av: Gazton

Min matte brukar också säga att det var bättre förr =)....Hon är ju född 63, så hon har varit med ett tag.

Ugglas, nä! Men matte gillar i alla fall Magnus Uggla, fast han var ju inte med i Melodifestivalen denna gången i alla fall.

2009-02-18 @ 17:33:42
URL: http://gaztons.wordpress.com/
Postat av: lotta med juniocola

jo, i början kunde hon hoppa upp i knät på kommando...om man satt på en stol...sedan "satt vi oss" i lften o sa hopp...sedan reste vi oss lite högra för varja gång tills vi vart stående...hur enkelt som helst:) så börja träna i soffan eller stol på att hoppa upp i knät till att börja med om han inte kan det redan...åsså korvslant varje gång han lyckas SÅKLAAART!!!;) lycka till

2009-02-19 @ 15:24:29
URL: http://juniocola.bloggagratis.se
Postat av: lotta, Juni o Cola

trevlig helg!! Hur går det med hoppet?;)

2009-02-20 @ 16:36:06
URL: http://www.juniocola.bloggagratis.se
Postat av: lotta, Juni o Cola

ja, visst blir man faschinerad av deras luktsinne. nu kan du spana in lite f´örhandsvisning från melodifestivalen;)

2009-02-21 @ 11:40:42
URL: http://www.juniocola.bloggagratis.se
Postat av: lotta, Juni o Cola

hihi..kan tänka mig att bonaderna används till både det ena o det andra;) kanske denna rök såsmåningom den med då:)

2009-02-25 @ 11:13:01
URL: http://www.juniocola.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Trackback
RSS 2.0