Man ska samla húena på tallrikskanten...

Helg igen!

Hurra!
Härligt...
ska på kräftskiva med góa, góa  vänner ikväll och spektaklet ska gå av stapeln i en bok-berså!
Jag  ääääälskar kräftskivor!
Det är något visst...
när augustimånen... stor o rund hänger där på himlapällen som vacker fond. Tittar jag upp mot den i sommarkvällen känner jag mig  verkligen som ...en rymdvarelse!
För det är man ju... tänk - vi bor i rymden!
visst är det svindlande...

 

När jag var liten,
åts det alltid kräftor på Nyårsafton,
alltså fick jag o lillasyster sensommar-ritualen redan i modersmjölken. Eftersom människan, lär stå på sin intellektuella höjdpunkt redan i sjuårsåldern (!) var det säkert en bra tid för effektiv inlärning av något så grundläggande som konsten att äta kräftor.

-Hattar på!
-Hurra!
-Så ska ni veta töser,
att dessa röa djur har blivit levande kokta i en gryta tillsammans med sina kompisar,
sa min (snälle?) morfar!
-Bryt  av kräftans framben, de med de stora klorna alltså... åsså Å mé huet! sa pappa
-Skrapa ur smöret bakom hjärnan, ät upp det o njuuut!  Suuug sedan o sörpla i er spadet från kräftans huvud, flikade mormor in.
Kräftsmöret var det godaste mormor visste, förutom gåsa-skinnet på Mårtensafton då...
-Knäck skölden och drag ur kräftans kropp. Snitta upp densamma o ta bort  den äckliga svarta tarmsträngen. Ät! Alltså INTE tarmen för då blir ni mycket sjuka! sa mamma
-Så samlar ni húena snyggt, liksom på parad på tallrikskanten! Så kan vi räkna dem sedan, sa mormor. (förklarar kansek varför jag är så dålig på matte)
Sjung o ta en sup! sa ALLA.

Nä,
ingen sup för lilla mig-på den tiden alltså,
men...
självfallet lärde jag mig alla snapsvisor utantill och sjöng dem hellre än gärna, med glatt humör i skol-salen framför griffeltavlan hos Fröken Stina Nilsson på åhörardagen. Detta till både föräldrarnas och frökens förfäran!
Iklädd hemmasydd (naturligtvis...fan, fan, fan! Putte, min kärlek satt ju också i salen) blå kjol med rosa penséer, vit tyrolerblus därtill (...att man bara överlevde socialt med sådan klädsel) o med perfekt dansk accent;
...
...
...

"-Den lille maen med den röe näsa
han kan ej skrive ej heller läse.
Men dricka brännvin o spille kooort
och kysse piiier,
dé kan han godt!
Jajaemenn!"

Vidare,
sjöng jag gärna om Ulrik Pedersen... en annan Dansk med förkärlek till kvinnor o glädje, men det är en annan historia o den ska jag inte trötta ut er med.
Det är allt lite Motorsågsmassaker över kräftskivor...
Förresten hatar jag skräckfilmer!
Sådant fördummar mänskligheten anser jag, däremot hackar jag gärna o har mig i en stackars(?) levandekokt kräfta!

Nåväl,
eftersom den fantastiska företeelsen kräftskiva ärväl värd att bevara känner jag som mor att det är vikt att föra arvet vidare till nästa generation.
o här bjuder jag på en scen ur verkliga livet... yngste sonen när han var två!

..Det ska böjas i tiiiid...
Joels kommentar var:
-Jag diiiiiiiiiiiiiiiill inte!
-Dill o dill.. det hör till.
-Men mamma jag är rädd för klooooorna!
a..sjåpa dig inte!
(o:

Gullegull
(Lägg noga märke till hur ung o ofördärvad man var hahaha)

 



Nehepp, nu ska jag in i duschen o iväg
Trevlig Helg!
(o:

-Å ja ska träffa Bazil, han som pissade på julgranen!
Vov!
Niño

 


Kommentarer
Postat av: Camilla o Enzo

Åååååå, härligt med kräftskiva :)). Dessa augustikvällar med fullmåne, mörkret som plötsligt är där igen på kvällen och den sköna småkyliga luften med sin speciella känsla. Visst är det lite magiskt? Äter sonen kräftor idag eller fick han men för livet?

2009-08-09 @ 21:59:49
Postat av: Helene, Wallander & Beck

Kunde jag väl tror att du skulle vara en hejare på att både äta kräftor och sjunga snapsvisor som en en hel karl :-)



Hoppas Ni hade en kanon trevlig kväll/natt!



När vår dotter var ca 2 år och vi var på MalmöFestivalens kräftfest så stod jag i kö i över en halv timme för att köpa korv till henne för att hon inte åt kräftor (för att inte jag gör det). När jag kom tillbaka så satt Sara mitt på bordet och åt kräftor så det sprutade ur öronen på henne. Så kan det oxå vara.



Kramizar

Ps. det var en riktig baddare på bilden, har nog inte sett någon så stor förut.

2009-08-10 @ 11:27:57
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Skogsnuvan

Ja vi hade vår kräftskiva förre helgen men eftersom bror O var nykter blev det dålig med snapsvisor. Min kinabror han sjöng: Dunder och snus och lurviga luder, på skolavslutningen i ettan. Som tur var så kunde han inte riktigt prata rent så alla uppfattande nog inte vad han sjöng man jag kan tänka mig min mammas rodnande kinder.

2009-08-10 @ 12:16:38
URL: http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Trackback
RSS 2.0