Milde himmel...



...så grannt väder det blev!
Fantastico!

image83
Har ni förresten tänkt på hur olika vi svär? män o kvinnor alltså.
När männen svär är det ofta från "källarvåningen, nedrebotten" som de hämtar sina förstärkningar...
Helvete, satan, jävlar, fan...osv
Medan kvinnor gärna väljer förstärkare från "övervåningen"...
Milda makter, Du Store, Gode tid, Jesus, Herre Gud, Min Skapare ... osv...
Intressant  tycker jag.

Religion o social tillhörighet spelar säkert roll för vilka svordomar som uppstår och i vilken tid man lever.
Inget, kan bli mer galet än en felaktig svordom. Man hamnar direkt utanför om man inte kan koderna liksom.
De outtalade reglerna gäller o de bör man hålla sig till för att bli accepterad.
 Ja ja hur hamnade jag på detta?
Vet inte, det var  nog överskriften som ledde mig...

Mina goa vänner från Norra Afrika säger till varandra om de blir riktigt arga:
-Jag ska ta ditt huvud o lägga det i soppan tillsammans med lök, paprika, bönor o kummin o lägga på locket !!!
(o:

Katpen Hadocks svordomar, i de gamla Tintin albumen.. De går inte av för hackor de heller;
-Anfäkta o anamma!
-Anfäkta, anamma o regera!
-Babian!
-Bomber, granater och krevader!
-Erbarmliga plattfötter!
-För sjutton hakar!
-Sillmjölkar, skabbhalsar eller Vid alla piskande råttsvansar... haha
 
Svordomar är kul och berikande tycker jag...
De lär ha funnits lika länge som skriftspråket. Så inget nytt under solen alltså
Vad sägs om:
"Må en åsna bestiga dig"
Egypten 3000 f.kr.

Nog om svärord,
-Man ska inte svarja! som farmor alltid sa.
Farfar sa förresten att man inte att man icke fick vissla efter klockan fem, för då skulle "HornPelle" komma in genom rutan med sin glödande gaffel och sticka en i baken med den! Varpå jag så fort farfar lämnat köket visslade lite tyst och stirrade ut genom rutan... det kom inte någon HornPelle så jag hoppade ner från den röda galonkökssoffan o gick fram till fönstret visslade lite högre en gång till o tryckte näsan mot rutan... men Hinhole uteblev... tredje gången visslade jag allt vad jag kunde och i samma sekund knackade farfar mig hårt på axeln o sa:
-Vänta du bara!
,,,han kommer,,,

Rena skräckfilmen ! ! ! o jag hade inte ens börjat skolan.
)-:
Jisses, jag kunde inte sova på hela natten.
Men,
som sonen säger:
Det som inte dödar - härdar!
Gonatt
Zzzz...

Kommentarer
Postat av: Tinna

Maria du är helt suverän på detta. Vilken sida! Så mkt att läsa.Jag lovar att fortsätta och läsa en annan dag. Bra gjort. Kr T

2008-05-13 @ 22:11:36
Postat av: skogsnuvan

Nämen hörrö du
din rackars gröne (jämtl svordom) inte har du väl finväder. Här var det 7 gr kallt inatt och nu snöar det så dina snöflingor passar ju bra här. Du är en hejare på att teckna Det har jag sagt förut. Hos mig ramlar det slantar på golvet när jag inte är hemma om du kanske läst. Ska bli spännande att åka hem och se vad som duttit ner ikväll (kanske hundralapper????) Man kan alltid hoppas.

2008-05-14 @ 14:04:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Trackback
RSS 2.0