Vallning i Mörrum, Ekebergs gård.

Vov!


Denna helg har jag varit på resande fot.
Först
var jag i Älmhult och hälsade på hos min mattes systers jobb på IKEA of Sweden. Jag fick stanna i bilen tyvärr, men i alla fall. Tänkte att vi snart skulle hem till systern i Lönsboda o där är det kul, så jag höll min lugn.
Precis som jag trodde, kom vi till Lönsboda där mattes systers familj bor och där är det underbart. Skog o sjö o härligt. Människobarnen där tycker om mig och vi spelar fotboll o springer tillsammans.
Vi gick en lång skogsrunda runt sjön och grillade kotletter på elden ute den kvällen. Synd bara att jag inte fick några, det blev de torra kulorna som vanligt!
Matte säger att jag inte får gå nära elden och sedan måste jag ligga en bit ifrån när de ska äta.
Bäst att lyda för hon ger sig ju aldrig...
När jag skulle provligga deras sängar blev det också liv i luckan, konstigt, för hemma får jag mysa i sängen hur mycket jag vill. Kanske det bara är hemma som det går an?...
Matte sa något om inkonsekv.... vet inte (krångligt ord)  vad hon menade men men ... jag la mig på golvet i stället så blev det lugnt.
Matte o jag sov i gästrummet som ligger tvärs över gården ovanpå vedboden, och det är alltid lika skoj, för då får man vara uppe hela natten!
Det finns gott om möss i väggarna och det känns så härligt att nosa markera o skrapa precis där de är, ligga o vaka o fara upp när det hörs något litet ljud, det är underbart tycker jag.
Matte är trist för hon bara klagar och säger att jag ska gå o lägga mig.
Men,
jag är ju den STORE SORKFÅNGAREN!!! har hon glömt det?
Till slut blev det lite enahanda att spåra väggmöss i månsken, så jag la mig att sova vid fem på morgonen, då var jag trött.
Matte väckte mig klockan sex ,men då var jag seg o ville helst somna om...
Matte sa att vi skulle ut o vidare så jag fick hasa mig upp i alla fall. Kanske blir det skoj?
Hon pratar nämligen om ett slags djur som har mycket ull och som jag ska få träffa...
Vi tog en tidig promenad i ett frostnupet skogslandskap. Jag fick spår på ett råådjur direkt  och jag tänkte följa efter men matte kallade in mig och jag fick inte följa så som jag hade tänkt mig, men det kan kanske bli en annan gång hoppas jag? Det var ok att komma till henne också för hon har jättegott godis i fickan som jag får var gång jag kommer till hennes sida.

Vi åkte vidare till en fantastiskt underbar plats vid Mörrumsån i Blekinge.
Skönt att sträcka på benen när vi var framme på: Ekebergs gård.
och vet ni vem som också var där?
Min brorsa Phenix, min pappa Jambo och deras människor. Kul verkligen.
Jag gillar o ser upp till min pappa, han är snäll, tålmodig o lugn. Han blir bara sur om jag försöker ta godis från hans matte Annikas väska. Han vaktar den nämligen. Här är ett foto av honom så ni ser hur han ser ut;

image72

Brorsan,
var lite ilsken av sig, vet inte varför, men han morrade mot mig hela tiden, jag fick inte komma för nära för då visade han tänderna!
Men det var kul att se honom i hursomhelst och han hade snygga vita tänder utan tandsten.
En massa andra pumisar var också där.
Vi blev insläppa en o en i en rund hage ...

...där det fanns vita ulligakrylliga typer på fyra ben som inte sa vov utan:
 -Bäää bä...

image67

De var väldans trevliga tyckte jag.
Jag nosade dem i baken och efter vi presenterat oss kom jag snabbt på att det gick fin fint att springa runt, runt dem, skälla lite och ta ett motsatt varv.
Wrooom...
Matte hejade på! (ja hon var så glad hela dagen förresten, fast hon såg vilsen o felplacerad ut i hagen hela tiden hahaha.)...

image79
(Sara Jansson, Zappa o Stimms människa, har tagit detta foto, tycker jag ser cool o farlig ut här)

... o hon tyckte jag var duktig så jag fortsatte.
Tjohooooo......

image77


En kille i hatt var också med...

image71

... och han hade en stav med en böj på slutet som han slog i marken ganska nära mig och då vände jag o sprang mot andra hållet och då flyttade de ulliga djuren på sig! det var jättekul och matte blev glad igen.
Får heter de visst, de kryllliga typerna alltså.
Herde heter han i hatten eller var det Calle? minns inte så noga men han tyckte att jag var bra på att valla!

              

image75

Matte har köpt en ny ryggsäck med inbyggd stol, den var perfekt att ligga bakom o få lite skugga, ni förstår det var så himla soligt hela dagen och jag blir lite varm i pälsen då.
Mattes syster filmade lite så här får ni se hur duktig jag var.




Ok,
untill next time
Vov!!!

/Niño the shepherddog

(his shepherdess (maria) sends her regards too)
Ciao!
image78

Kommentarer
Postat av: skogsnuvan

Vilkethärligt inlägg. Den hunden du har är väldigt söt måste jag säga och Blekinge vet jag är fint för där har jag friat en gång i tiden. Skulle gärna fara till Ronneby med omnejd igen.

2008-04-21 @ 11:50:13
Postat av: skogsnuvan

Nu har brorsans 50-årskalas varit och Björn har åkt tillbaka till Skåne. Det var ett kort besök men vi hade så fantastiskt trevligt och Björn hade skrivit ett jätteroligt och rimmat! tal. Våren har kommit hit men sjöarna är fortfarande is på och det ligger kvar snö här och där men ändå Kram

2008-04-28 @ 08:10:28
Postat av: Zappa och Stmmets människa

Men så skoj att hittat eran blogg :D
Tack själv för en trevlig dag och vilken hejare han var på att valla Ninô gryyyym ju :)
Ta hur många bilder du vill det är helt ok!

2008-04-28 @ 12:56:11
URL: http://www.sarastassar.se
Postat av: Anne Sofie

Så kul med en till pumiblogg! Hade ingen aning om att du skrev. Visst var det en lyckad dag! Tycker det var så roligt att alla var så engagerade. Kul och se alla pumisar också och hur olika de var! Niño och Phenix är verkligen olika till sättet tycker jag.

2008-04-29 @ 19:00:14
URL: http://www.eifoszan.com
Postat av: skogsnuvan

Har bokskogen slagit ut? Jag minns en vårnatt när jag och en man gick genom Pålsjö skog och solen gick upp och den grönskan var nog den vackraste grönska jag någonsin sett. Du har ju nära till parken nu så du brukar väl gå där med hunden?

2008-04-30 @ 07:53:44
Postat av: Annika, Frodoh & Jambo

Hej!

Vi tyckte också det var en härlig dag hos fåren, trots att intresset inte var lika stort för fåren hos mina hundar som hos Niño, han var jätteduktig.

Ha det bra
Annika

2008-04-30 @ 14:18:38
Postat av: Maria & Lucaz

Hej Maria och Niño!

Hittade hit genom Anne Sofies hemsida och ser att du skrivit om vår härliga dag i Mörrum.. Ni var jätte duktiga du och Niño och han var verkligen en av dagen stjärnor helt klart..Lagom het och ändå balanserad ung som han ändå är ännu..

Kul att se er in action och han var ganska olik sin bror Phenix.. Tittar snart in här igen för att se vad ni har för er.. Ska snart och hälsa på Niños halvsyskon som föddes när vi var i Mörrum ;O)

Mvh Maria& Lucaz

2008-05-01 @ 00:29:39
Postat av: Sanna

Hej Maria! Så fin han är er vovve. Ser häftigt ut med vallningen. Ha de gott, hälsningar: Sanna

2008-05-15 @ 10:55:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Trackback
RSS 2.0