Lille Julafton

Så där, nu står julen för dörren...
Har slagit in de sista klapparna, stekt köttbullar, griljerat o provsmakat skinkan.
Ätit tillsammans med ungdomarna här hemma.
Myyysigt.
Var och handlade i morse och då hittade jag minsann tre söta alldeles förtjusande små porslinstomtar för halva priset!
Perfekt ju.
Sambon däremot, är av annan åsikt och när han upptäckte de tre luvorna i kundvagnen bland mjölk smör och bröd sa han:
-Va fan!? Inte mer sån skit väl?
Ha haha
Nu sitter de på bordet kring nötskålen och han har erkänt att de är fina och att vi verkligen behöver dem.
För mycket glögg, förmodar jag.

Jag har förkärlek till julgransförsäljare.
De är särskilda,
i alla år har vi köpt gran vid konserthuset i Helsingborg och det är ju en rit som heter duga.
Man traskar in bland alla granar och då kommer en snorig halvskäggig man med Helly Hansen fleecetröja full av barr, mössa med uppfällda öron och frågar:
- Kan jag hjälpa er?
- Ja, har ni granar?
-Vad vill ni ha för en?
-Ingen en utan en grön gran, som är tre meter tack.
Så mäter vi genom att sambon sträcker upp ena armen allt vad han kan samtidigt som jag backar en bit och då vet jag exakt om den är lagom hög. Dvs 2,70 m.
-Ska jag "spissa" till den?
-Gärna, säger vi i kör! och då går man bort till huggkubben och gubben yxar till granfoten så att den passar i julgransfoten.
-Ska vi näta? frågar han till sist och då tänker jag på HIF!
Jovisst ska det nätas! In med granen i hålet och ut i andra änden.
Klart.
Så tar han betalt och fiskar upp samma gamla svarta slitna skinnbörs ur bakfickan som han brukar. Många fack och femhundralapparna fullkomligt väller ur den...samtidigt drar han ett rejält tag med utsidan av handen över sin snoriga röda kalla snok. Urrr ... Här gäller det att ha jämna pengar!

Idag, köpte jag en Bingo och en Trisslott! En ingivelse, kan inte förklara varför... Jag gör aldrig det ju.
Tänkte, idag har vi tur!!!
Bingolotto, har jag spelat två gånger, när barnen var små.
Satt och försökte förstå varför alla nummer var så olika dem på min lott och har först nu fattat att jag tittade på siffrorna som är scanning kod.
Begriper ni hur trööög jag är?
De riktiga nummerna skulle skrapas fram högst upp på lappen. Så krångligt...
Ha haha
nu,
vet jag inte om jag vunnit något... typ motorcykel eller Volvo för  jag har missat hälften minst.
Äh.. jag fattar inte detta riktigt.
Men,
75 kr blev det på Triss lotten i alla fall, tänk så kul vi ska ha för de pengarna!
Tjoho.
Vi har sett två kanonbra fotbolls matcher idag
Inter-Milan 2-1 och nu håller Barcelona Real Madrid på... Dé e grejer det.
Jag struntar i Bingolotto, det var för svårt för mig.

381457-26

Kommentarer
Postat av: skogsnuvan

Ser ju att du inte kan leva utan dom där tomtarna. Dom riktigt skriker efter att få stå vid din nötskål. Alla sova i enslig gård gäller här. Bara jag är vaken och ska ta en lugn stund innan kaoset bryter ut. Kaffe, en sprakade vedspis ett ljus och titta ut i månskenet. Vi blir bara 11 personer idag så det blir rätt lungt. GOOD JUL PÅ DIG FRÅN OSS ALLA HÄR UPPE I FISKSJÖN (Björn o Anette)

2007-12-24 @ 07:48:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
Trackback
RSS 2.0